Definitief geen tram in Groningen

by

Op 29 oktober 2012 heeft de gemeenteraad van Groningen definitief besloten af te zien van een tram in de stad Groningen. Het project wordt binnen een maand stopgezet. Daarvoor wordt nog wel overlegd met de provincie, die totaal gefaald heeft om in te grijpen, maar ook zonder hun goedkeuring is het verhaal RegioTram voorbij. De raad zegt nu op zoek te gaan naar alternatieve oplossingen voor het bereikbaarheidsprobleem.

In een tramsysteem of vergelijkbaar vervoerssysteem kan deze vrijwel zeker niet meer gevonden worden. Qua geld wordt het alleen al een moeilijke opgave. Het stopzetten van het project gaat gepaard met het verlies van bijna de helft van het beschikbare budget. Bovendien is het zeer onwaarschijnlijk dat er voor 2020 een nieuw plan zover is als de RegioTram dat tot voor kort was. Na 2020 vervalt de voor dergelijke projecten noodzakelijke rijkssteun en Groningen heeft zeer slechte ervaringen met subsidieaanvragen voor openbaar vervoersystemen, zodat het onrealistisch is te verwachten dat na 2020 een tramplan op rijkssteun kan rekenen.

Naast het geld, is de reputatie van de gemeente te slecht geworden om een systeem van tramkwaliteit te kunnen laten slagen. Het vertrouwen tussen Stad en provincie/regio, die mede-investeerders zijn, heeft door deze eenzijdige actie een fikse deuk opgelopen. Ook de credibility van de gemeente Groningen als zakenpartner voor het bedrijfsleven is sterk verminderd. De lokale politiek heeft bewezen niet stabiel genoeg te zijn en op het moment suprême bovendien over onvoldoende doorzettingsvermogen te beschikken. Dat kan jarenlang meewegen bij de beslissing al dan niet op aanbestedingen in te schrijven. Een consortium heeft als handelspartner in eerste instantie de overheid – en die van Groningen heeft zich als onbetrouwbaar bewezen. Al deze zaken moeten vóór een nieuw project gerepareerd worden en dan is zeven jaar plotseling érg weinig tijd. Zeker omdat de komende anderhalf jaar qua politiek vrij beleidsarm worden en de steun onder de bevolking op z’n laagst is (wat normaal is in deze fase van een tramproject).

Geen tram, dus. Wat overblijft, zijn lapmiddelen. Groningen heeft nu geen andere keuze meer dan met bestaande middelen het beste ervan te maken. Misschien nog een busbaan hier, een busstrook daar, misschien nieuwe aandrijvingen (hybride bussen), maar geen rigoreuze aanpak van het openbaar vervoer.

Hiermee zit ook onze taak erop. Wij danken u voor de aandacht en alle steunbetuigingen. Deze site zal blijven bestaan als archief en als bibliotheek voor eventuele andere tramprojecten.

Vanuit Groningen, tot ziens!

Advertenties

9 Reacties to “Definitief geen tram in Groningen”

  1. Henk Westerhof Says:

    M.i. is het zeer kortzichtig v/h Gron. gemeentebestuur de tram, die Groninge volgens mji echt nodig heeft, af te blazen. Dit was dè kans geweest, een goed openbaar vervoer in stad en omgeving op te bouwen. Zo goed is dit systeem namelijk op het moment niet. In sommige wijken (bvö. O-H-Brug zijn de haltes ‘mijlenver’ van de huizen weg. Zo zal Groningen altijd, en op vele gebieden, die bij een stad van bijna 200,000 inw. horen een provinciestad(je) blijven. Groningen is te klein….Er zijn zeer vele steden, die veel kleiner zijn maar waar met succes meerdere tramlijnen worden bedreven. Ik woon sinds 27 jr in Mainz (evengroot als Groningen). Hier zorgen trams en bussen voor een zeer goed openbaar vervoer. Er wordt zelfs binnenkort een nieuwe tramlijn aangelegd. Ik hoop, dat er gauw een ander bestuur, met een andere visi komt, zodat detram alsnog doorgaat en die bijna 40 miljoen € niet over de balk zijn gesmeten

  2. Martin Wiersema Says:

    Wellicht komt men toch nog bij zinnen! De artikelen in de “papieren” gezinsbode van di 20 november 2012 van Hans Berens bieden weer enige hoop, maar ook niet meer dan dat! Wel duidelijk is de uitspraak van oud-burgemeester Wallage: De tram had er moeten komen!

    • Freddy Soer Says:

      Beste Martin, ja hopelijk komt men bij zinnen en komt de tram er ooit nog eens, al zullen dan nog heel wat hobbels moeten worden genomen, al was het alleen maar omdat geen enkele partij in de anti-tram – (lees; anti-Karin Dekker-) coalitie gezichtsverlies wil leiden..Jammer dat Jacques Wallage – groot voorstander van de tram, een verstandig bestuurder die heeft geleerd boven de partijpolitiek te staan en voor de publieke zaak te gaan- geen rol van betekenis meer heeft in Groningen.
      Wellicht loont het de moeite om de twee betrokken gedeputeerden nog eens te triggeren met argumenten, want officieel heb ik nog niet vernomen dat de Provincie de tramplannen heeft verlaten (al wilde de SP-fractie dit afdwingen via een spoedberaad..)
      We blijven ondanks alles toch een sprankje hoop houden..

  3. Harry Says:

    Misschien is het jammer dat er geen tram gaat rijden in Groningen. Deze site heeft echter haar uiterste best gedaan om de positieve kanten van een tram in Groningen te belichten. Persoonlijk hoop ik dat er weer geïnvesteerd wordt in de provincie. Dat er spreiding komt van werkgelegenheid en activiteiten. In deze moderne tijd is dat geen probleem meer. Dat mensen weer in dorpen kunnen gaan wonen met voorzieningen. Dat kinderen ook buiten een stad groot kunnen worden. Breng mensen van de stad naar de provincie. Dan blijft onze stad een aantrekkelijk en gezellige stad voor stadjers en de mensen buiten de stad. Dit is een goed, goedkoper en leefbaarder alternatief.

  4. Freddy Soer Says:

    Geachte heer Karrs,

    Ik dank u ook hartelijk voor de zeer interessante en boeiende bijdrage over dit helaas zo trieste en beschamende dood gestorven project, waarin de Groninger politiek zich van zijn slechtste kant heeft laten zien en er vele miljoenen verloren zijn gegaan zonder dat dit iets heeft opgeleverd. Ik heb mijn mening over het falen van de provincie in deze nog naar enige betrokken gedeputeerden gestuurd, maar dat zal niets uithalen.
    Wie weet in het volgend millennium breekt de wijsheid hier in Groningen door.. Nogmaals dank voor het opzetten van de website en leuk dat hij in de lucht blijft, misschien voor later ooit of nu voor Edinburgh :<) Groetjes Freddy Soer

  5. Martijn Roos Says:

    Hoi Oscar,

    Via deze weg wil ik je even bedanken voor, het bijhouden van de ontwikkelingen de REGIOTRAM. Met pijn in het hard nemen we nu afscheid van dit mooie project. Wat je al zelf net melde er zal de kommende jaren niet of nauwelijks iets gaan veranderen aan de bereikbaarheid van de Martiniestad.

    Beste groet,
    Martijn Roos
    Uit Tramstad Amsterdam

  6. Martin Wiersema Says:

    Deze stap viel te verwachten, maar het was beter geweest om door te gaan. Tenslotte liep het project al 20 jaar! Nu zijn alle inspanningen voor niets geweest, de reeds betaalde miljoenen weggegooid en de rijksbijdrage verspeeld, totaal minimaal 150.000 Euro. En er staat helemaal NIETS tegenover…., behalve dan de negatieve sfeer in de stad Groningen: Ze hadden juist trots moeten zijn op dit fraaie OV project.

    Overigens, heer Karrs, bedankt voor alle uitvoerige rapportages over dit mooie tramproject, dat Groningen niet naar waarde wist te schatten en op het beslissende moment net zo faalde als “FC Groningen” meestal pleegt te doen: het missen van kansen.

  7. Vic MacKinlay Says:

    Edinburgh was denied a tram system in 1989, when government was remote (in London).
    In 2002 a new tram system was designed. Government is closer to the people (in Edinburgh). Although serious problems have troubled the project, a new tram will be running in summer of 2014.
    Do not give up hope, Groningen.

    • Karrs Says:

      Thank you. I have little hope for the forseeable future, however. Government funding is here, but Groningen just dare not take the opportunity. If the circumstances will ever be as favourable as they are now, remains to be seen. It will not be until at least fifteen years from now, I think.

Reacties zijn gesloten.