Stadspartij zet zichzelf voor schut met decibel-verhaal

by

De Stadspartij heeft zichzelf voor schut gezet met hun nieuwste stok om de RegioTram mee te slaan. In de media verscheen het bericht dat de partij extra geluidsisolatie wil aanbrengen in huizen langs de tramroutes als de trams geluid produceren boven 43 decibel. De partij wil de norm op 33 decibel zetten en vergeet gemakshalve dat dan elk huis waar momenteel een bus langsrijdt van isolatie mag worden voorzien.

Zelfs de meest geharde tramhater zal moeten toegeven dat trams minder lawaai maken dan bussen. Al was het alleen maar om het feit dat trams elektrische voertuigen zijn en bussen een verbrandingsmotor hebben. Maar niet alleen maken trams minder lawaai, ze komen ook nog eens minder vaak langs. Er rijden straks 16 trams per uur (op sommige delen 32), tegen soms wel 60 bussen nu. De Stadspartij wil dus huizen langs de tramroutes isoleren tegen minder lawaai dat minder vaak optreedt…

Het wordt erger. Niet alleen maakt een tram minder geluid dan een bus (waarom denkt u dat er een bel op een tram zit?) maar het geluid wordt ook nog eens als minder storend ervaren. Deelnemers aan een onderzoek naar storende geluiden (zie de links beneden) kregen een koptelefoon op waarop om de zoveel tijd een bus of tram langskwam. Het geluid van beide werd even hard gezet. Het resultaat: busgeluid is bij hetzelfde volume veel storender dan tramgeluid.

Het wordt anders als trams piepen in (krappe) bochten. Daar kunnen uitschieters van 110 dB bij zitten en het snerpende geluid kan heel storend zijn. Tegen dit probleem zijn maatregelen te nemen, maar het moet in eerste instantie voorkomen worden dat het gepiep op kan treden. Dat gebeurt al in de plannen: het deksel over het Schuitendiep is bedacht om te scherpe bochten te voorkomen. Ook de manier waarop bochten worden gelegd en het materiaal en/of technieken die daarbij worden gebruikt, zijn factoren die van invloed zijn of gepiep in bochten optreedt of niet. Ten slotte hangt het ook van het tramtype af. Lang niet alle trams piepen in bochten. AnsaldoBreda-trams zijn berucht om hun gepiep in zelfs de flauwste bochten. De Alstom RegioCitadis, die u in dit filmpje kunt zien, gaat zonder gepiep de bocht door.

Had de Stadspartij als eis gesteld, dat het gepiep in de bochten tot een minimum beperkt moet worden en dat daar best extra geld voor uitgetrokken mag worden, dan had GroningerTram daar van harte mee ingestemd. Maar met dit belachelijke verhaal moeten we hoofdschuddend vaststellen dat de Stadspartij opnieuw de plank volledig misslaat.

Overigens is 43 decibel ongeveer even luid als het geluidsniveau van… fluitende vogeltjes.

Interessante links:

Vergelijking irritatie-niveaus bij geluid bus en tram (Silence-IP, 2008) (PDF)
Bronnen van tramgeluid (Acoustics ’08, 2008) (PDF)

Opmerking: de Stadspartij heeft het alleen over tramstraten, niet over straten waar de hoeveelheid geluid toeneemt n.a.v. de introductie van de tram, bijvoorbeeld door de verplaatsing van autoverkeer. In dit artikel wordt ook niet de toename van geluid door verplaatsing van rijstroken dichter naar de bebouwing behandeld, of de afname van geluid in straten waar de auto uit wordt geweerd, zoals bijvoorbeeld het Hereplein tot de Herebinnensingel.

Advertenties

5 Reacties to “Stadspartij zet zichzelf voor schut met decibel-verhaal”

  1. ab groen Says:

    De decibelcijfers komen niet van de Stadspartij, maar van de gemeente zelf , die vindt dat bewoners langs de tramroutes zelf maar moeten zorgen voor isolatie. 30db zorgt al voor stress, en de gemeente vindt 43 db wel okee….Lange termijn visie is in elk geval niet een tram die helemaal niets oplost. De tram is een geloof geworden, zonder relevantie met de werkelijkheid. De tram is slechts vervanging van een aantal buslijnen. De capaciteit is hetzelfde, ondanks wat hierover allemaal beweerd wordt. Kijk naar rapporten van onafhankelijke studies. De tram is ongeschikt om flexibel ingezet te worden bij een plotseling grotere vraag. Kijk naar de recente problemen met bussen.

    • Karrs Says:

      Dank voor uw reactie!

      Heeft u onze misverstanden-pagina al gelezen? Zo niet, dan raad ik u aan om dat te doen.

  2. r.vink Says:

    je kunt de tram in rotterdam volgen horen,,enz
    het is een doorlopende rot rollende geluid.
    tram is gewoon een v.v. middel,,mensen v.v. van A naar B.
    dE huidige schone bussen kunnen dit gewoon blijven doen.
    kan nog vervangen worden door elektrische bussen{{reeds al rijdend te zien} Dus een zgan. tram is volledig overbodig en reeds ouderwets.Het heeft totaal geen voordelen…zo,n investering van vele miljoenen ,vooral in deze tyd ,kan voor vele andere projecten worden gebruikt..o.a.. een treinverbinding naar heerenveen.Of een treiverbinding van station Noord naar het zernike,, zgan. burgerinitiatief….vele malen goedkoper..
    Twee jaar geleden heeft Radio Noord een opiniepeiling onder de stadjers gehouden over wel of niet een tram. Driekwart van de mensen waren tegen.. Dus ,er is geen draagvlak van de bevolking

    • Karrs Says:

      Vreemd, ik ken Rotterdammers die hun tram prijzen om z’n relatieve stilheid. Zeker de TramPlus-lijnen. Het kan aan de specifieke situatie liggen; Rotterdam kent nog enkele stokoude trajecten, vooral straatspoor, waar het inderdaad wat meer zal rammelen.
      Dat de huidige bus (die niet schoon is) het vervoer niet veel langer meer aan zal kunnen, hebben de media-berichten over de busdrukte onlangs wel bewezen. Meer bussen inzetten kan nu nog, maar straks niet meer. Bovendien wordt dat heel erg duur qua exploitatie.
      Het Burgerinitiatief-plan bleek duurder dan het RegioTram-plan. We hebben daar een artikel aan gewijd, kijkt u maar verder op de site.
      En voor wat het draagvlak onder de bevolking betreft: het zegt ons meer dat er slechts dertig mensen kwamen opdagen bij het “massale protest op de Grote Markt” dan een peiling bij een radiostation. Peilingen, tenzij uitgevoerd door een extern, onafhankelijk peilingsbureau, zijn niet betrouwbaar en sterk afhankelijk van vraagstelling, het publiek en het moment. Om die reden hebben wij ook geen poll op de site, of halen wij nooit peilingen aan in onze artikelen.

  3. Nancy Says:

    Dit klinkt echt weer als een mislukt idee om mensen voor zich te winnen. Twee stappen verder kijken dan de neus lang is is bij veel politieke partijen gewoonweg onmogelijk. Net als het hebben van een lange termijnvisie.

    Leven bij de dag, regeren bij de dag is hun motto.

Reacties zijn gesloten.