RTV Noord onderzoekt andere tramsteden!

by

Met genoegen zag ik de titel “Tram roept elders ook veel protest op” op RTV Noord. Zeker toen ik de eerste alinea las, dacht ik: “Fijn! Eindelijk een artikel over andere tramsteden!”

Maar helaas. Het artikel, en het bijbehorende audioverslag, ging niet over geslaagde tramprojecten in andere steden. Het ging niet over de tegenstanders in die plaatsen, die als een blad aan de boom omdraaiden toen de tram eenmaal in dienst was. Nee, het artikel was bedoeld om de Groninger voor te bereiden op het eventuele afblazen van het RegioTramplan, door te suggereren dat Nijmegen en Leiden soortgelijke tramplannen hadden als Groningen. En dat daar de tramprojecten zijn afgeblazen wegens te hoge kosten in deze economisch moeilijke tijden. 

Het HOV-plan van Nijmegen werd gebracht alsof het, net als hier, om een tramproject ging dat werd afgeblazen op het allerlaatste moment. Dat was totaal niet het geval. Het project zit in de verkenningsfase en had weliswaar een voorkeur voor een tram, maar had zich daar nog niet op vastgepind. Het was niet de eerste keer dat Nijmegen zijn HOV-plan omgooit; het was eerst de bedoeling dat er een bandentram zou gaan rijden. Uit het exploitatieonderzoek bleek dat de exploitatiekosten voor een HOV-netwerk met tram veel hoger zouden zijn, en de opbrengsten mogelijk lager, dan oorspronkelijk gedacht. Daarom is de tramoptie van het plan in de ijskast gezet (pdf). Eenzelfde onderzoek in Groningen bracht aan het licht dat een OV-netwerk met tram hier juist goedkoper is te exploiteren dan een bus-only netwerk. In Groningen steekt het project dan ook heel anders in elkaar – en zit bovendien al een aantal deuren verder, namelijk in de aanbestedingsfase. Dat was echter allemaal niet interessant genoeg voor RTV Noord, die suggestief meldde dat het tramplan in Nijmegen is geschrapt omdat “de [kosten] veel hoger bleken dan begroot en rijk en regio weigerde bij te passen”. Wat dat eerste betreft is dat bij ons helemaal niet zo, wat dat laatste betreft is de connectie met de huidige Provinciale onwil om bij te springen snel gemaakt.

Ook Leiden kwam aan bod. Daar was het een interlokale sneltramlijn genaamd RijnGouweLijn, die werd geschrapt  – tot vreugde van de tegenstanders. Die kwamen overigens in het interview niet veel verder dan dat het lelijk zou staan, zo’n gote tram door zo’n kleine straat. Klinkt bekend, inderdaad. Ook in Zuid-Holland ging het afblazen van het tramproject om geld en ook hier ging het om de exploitatiekosten. De kosten en opbrengsten in een dergelijke interlokale tramlijn worden heel anders opgebouwd dan in een lokaal (regio-)tramnetwerk. Een interlokale lijn dient om plaatsen met elkaar te verbinden; een lokaal tramwerk richt zich voornamelijk op ontsluiting van een binnenstad. De aantallen verwachte reizigers (en daarmee de exploitatieopbrengst) moesten bij de RijnGouweLijn constant naar beneden worden bijgesteld en daarmee bleek het beter om bussen en treinen in te zetten, dan trams. Bij ons is dat niet het geval; er komen jaarlijks zelfs meer reizigers bij dan gedacht. RTV Noord zag dat verschil niet en liet een Provinciaal gedeputeerde aan het woord die het had over exploitatiekosten en beheerkosten. Daarbij werd de indruk gewekt dat het daar in Groningen eveneens aan scheelt, maar het is nou juist het grote verschil met zowel de RijnGouweLijn als het HOV-plan van Nijmegen.

RTV Noord gebruikt een afgeblazen interlokale tramlijn en een voor-de-zoveelste-keer-overhoop-gegooid HOV-plan dat nog in de verkenningsfase zit, om aan te tonen dat Groningen zich niet moet schamen om zijn tramplan af te blazen. Om het nog gemakkelijker te maken kwamen er geen voorstanders aan bod en werden er geen voorbeelden gegeven van goedgekeurde tramplannen, zoals de Utrechtse Uithoflijn of het regiotramplan van Maastricht. Of van gewoon uitgevoerde tramplannen in crisistijd, zoals Reims.

Maar misschien ben ik wel te negatief. Misschien is dit het eerste deel van en tweeluik en komt er morgen een artikel over de geslaagde tramsystemen van Saarbrücken, Montpellier of Mulhouse. Waar de tegenstanders ook aanwezig waren en als een blad aan een boom omdraaiden toen de tram er eenmaal reed. Ben benieuwd wat die hebben te zeggen. De verslaggever is vast al onderweg! De media heeft de verantwoordelijkheid om zo onafhankelijk mogelijk, en zo neutraal mogelijk, nieuws te brengen, dus dit is helemaal geen onrealistische verwachting.

Toch…?

Advertenties

Tags: , ,

2 Reacties to “RTV Noord onderzoekt andere tramsteden!”

  1. Luit Says:

    Vanmiddag lees ik weer zo een negatief stukje van de heer Kamminga over de tram. Waar Radio Noord weer de voorstanders niet een reactie gunt.

  2. Dirk Says:

    Moet je deze omroep nog serieus nemen?

Reacties zijn gesloten.