Utrecht vertramt drukke buslijnen

by

Goed tramnieuws uit eigen land! Utrecht heeft vorige week besloten dat de sneltramlijn van Utrecht CS naar het universiteitscomplex De Uithof er definitief gaat komen. Gemeente en regio namen op 10 en 18 april 2012 unaniem een zogenaamd “Uitvoeringsbesluit” aan, waarmee het nu zeker is dat de lijn zal worden aangelegd. De tramlijn, die al jaren in ontwikkeling is, zal de derde tramlijn van Utrecht worden en vervangt de extreem overbezette buslijnen die momenteel naar De Uithof rijden.

Met de aanleg is plusminus 321 miljoen Euro gemoeid, waarvan ongeveer eenderde van het Rijk komt. De tram moet in 2018 gaan rijden.

Impressie De Uithoflijn. Foto van de Gemeente Utrecht

Impressie De Uithoflijn. Foto van de Gemeente Utrecht

De Uithof huisvest de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en twee ziekenhuizen, alsmede het Utrecht Science Park. Dagelijks reizen momenteel maar liefst 40.000 mensen van en naar het complex. In 2020 zullen dat er naar verwachting 60.000 zijn, omdat het complex groeit als kool.

Dubbelgelede Van Hool-bus van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht

Dubbelgelede Van Hool-bus

Momenteel wordt de dienst tussen Utrecht CS en De Uithof verzorgd door o.a. de buslijnen 12, 12s en 212, waarop ook de enige dubbelgelede bussen van Nederland (het zijn zelfs de grootste van Europa) rijden. De bussen kunnen echter bij lange na het vervoersaanbod niet aan en dagelijks staan er bij Utrecht CS duizenden studenten te wachten op een plekje in de bus.

De plannen voor een betere openbaar vervoer-verbinding naar de Uithof stammen al uit de jaren 70. Eind jaren 90 werden er een studentenwooncomplex gebouwd, maar de hoeveelheid reizigers nam daar niet bepaald van af. Plannen voor een sneltram naar De Uithof door de binnenstad sneuvelden door de protesten van de Utrechters. Er kwam wel een busbaan door de binnenstad, maar deze schoot qua vervoerscapaciteit al meteen tekort. In 2007 werd besloten om het plan “HOV Om de Zuid”, die de Utrechter binnenstad grotendeels zou overslaan, als tram uit te voeren. Het plan, dat inmiddels in “De Uithoflijn” is omgedoopt, heeft nogal wat vertraging gekend door besluiteloosheid, politieke onwil en geldgebrek. Vorig jaar zegde minister Schultz eindelijk een rijksbijdrage toe, waarmee het plan nu eindelijk definitief doorgang  krijgt.

De sneltram naar Utrecht in IJsselstein

De sneltram naar Utrecht in IJsselstein

Deze tramlijn zal volledig op een vrije baan komen, maar deze zal op enkele trajectdelen worden gedeeld met de bus. Daarmee wordt het wat trammeriger dan de huidige sneltramlijnen, die exclusief op een eigen baan rijden. Er komen lagevloertrams op te rijden van 37 meter lang. Deze kunnen gekoppeld gaan rijden. De Uithoflijn zal ook aan de bestaande sneltramlijnen worden gekoppeld. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er vijf tramlijnen worden aangelegd tot 2025.

Enkele feiten
Type tramlijn: sneltram
Lengte van de tramlijn: 7,5 kilometer, volledig vrijliggende baan
Aantal haltes: 9
Aantal tramstellen: 27 lagevloertrams (waarvan 3 reserve)
Type tramstellen: lagevloertrams van 37 meter lang
Gemiddeld aantal passagiers per dag: 60.000 (verwachting 2020)
Kosten: 321 miljoen Euro

Meer informatie

Officiële pagina De Uithoflijn

Feiten en cijfers De Uithoflijn (PDF)

Tracé van De Uithoflijn op busfoto.nl

Topic Tramnetwerk Utrecht op SkyscraperCity.com

Advertenties