Nu ook een pro-RegioTram poster!

by

Op 4 april 2012 lanceerde de heer J. Mostertman zijn website www.tramnoway.nl. Hij riep alle Groningers op om massaal de Tram No Way-poster te downloaden, af te drukken en op het raam te plakken.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat alleen tegenstanders van de tram zo’n mogelijkheid krijgen. Wij vinden dat ook de voorstanders van het RegioTram-project hun standpunt moeten kunnen uitdragen!

Daarom doen wij een oproep aan alle Stadjers en Ommelanders die de RegioTram een warm hart toedragen, om onze poster te downloaden, uit te printen en voor het raam te hangen! 

Download ‘m hier: Yes we tram! (PDF)

De poster is op A3-formaat gemaakt, maar u kunt ‘m ook op A4 uitprinten. U kunt de poster natuurlijk ook in een copyshop laten afdrukken. Vanzelfsprekend is ook onze poster in de kleuren van de Groninger stadsvlag!

(Met oneindige dank aan SkyscraperCity-user Alaskan, die deze prachtige poster voor ons heeft gemaakt.)

 

 

 

 

De pro-regiotram poster van GroningerTram.Com, met dank aan Alaskan van het SkyscraperCity-forum!

(De commentaren onder dit bericht zijn uitgeschakeld. Voor verdere discussie verwijzen wij u naar dit topic op het SkyscraperCity forum, waar al sinds februari 2009 gediscussieerd wordt over de tram. Ook de schrijvers van deze site zijn daar aanwezig.)

29 Reacties to “Nu ook een pro-RegioTram poster!”

  1. geen tram AUB Says:

    ik ben blij om te zien dat hier akelig weinig positieve reacties op deze site staan. 3 mensen die het een goed idee vinden. volgens mij zijn er nog meer die het totaal geen goed idee vinden.

    ook ben ik blij dat ik nog helemaal geen Yes we Tram poster heb gezien. die zullen er vast wel zijn, ik loop alleen in het centrum, dus blijkt wel dat de mensen daar geen tram hoeven te hebben.

    al enige duidelijkheid of de tram er wel of niet komt?

    • Karrs Says:

      Dat u weinig positieve commentaren hoort (of leest) betekent natuurlijk niet dat ze er niet zijn. Je hoort de positief gestemde, of neutrale, mensen alleen veel minder. Dat is een normaal verschijnsel, tegenstanders hebben vaker wat te verliezen bij het project en zijn dus eerder geneigd zich te laten horen. Wij hebben honderden lezers per dag, maar het overgrote deel laat geen reactie achter.

      Hetzelfde geldt voor de Yes We Tram-poster. Van tevoren was al duidelijk dat deze lang zo vaak niet zou worden opgehangen als de anti-tramposter (die ik overigens ook niet veel zie). Maar toch hangt hij wel her en der.

      Overigens: op onze website is ruimte voor elke mening, positieve én negatieve. We hebben geconstateerd dat dat vaak niet het geval is bij de sites en blogs van de tegenstanders. Daar zijn uitsluitend gelijkgestemde meningen gewenst; de rest wordt niet geplaatst. Dat geeft te denken, vindt u ook niet?

      Het laatste nieuws is dat de definitieve eisen voor de aanbesteders door de gemeenteraad zijn vastgelegd. In september is het volgende beslismoment: dan wordt er een aanbesteder gekozen.

    • Robert Says:

      Het is inderdaad zo, dat altijd alleen de tegenstanders met vaak zeer persoonlijke kortzichtige redenen (viskraam wat verder weg, parkeerplaats niet meer recht voor de deur, fiets in de rails enz.) zich roeren.
      Ik kan u verzekeren, dat er een groot aantal voorstanders zijn, die met veel argumenten en kennis van zaken de tram zien als de ENIGE oplossing voor een goed Openbaar Vervoer in Groningen.
      Ik spreek hier namens 10 personen! Wij hebben allemaal een grote Yes we Tramposter voor het raam. Voor de voorstanders speelt het algemeen belang meer dan kneuterige eigenbelang “”redenen”.
      Vandaar dat er door de voorstanders waarschijnlijk minder wordt gereageerd. Gelukkig kiest onze gemeenteraad onafhankelijk.
      Overigens zie ik, behalve natuurlijk in de altijd neestraat (Oosterstraat) nergens een antitram poster.
      Ik hoop met velen straks met een prachtige tram door onze stad te glijden zonder drempels, dieseluitlaat en gelijkvloerige uitstap!
      Robert

    • Laurens Says:

      Er hangen nog wel meer posters, onder andere op de kruising Noorderstationstraat / Ebbingestraat, de Eikenlaan en de Zonnelaan. Ze zijn echter op één hand te tellen.

      De ondernemers die nu een dergelijke poster voor hun raam hebben hangen (deels begrijpelijk), zullen zichzelf in 2017 achter hun oren krabben waarom ze ooit die poster opgehangen hebben.

    • geen tram AUB Says:

      en de kans dat ik me achter de oren ga krabben in 2017 schat ik behoorlijk klein. moet die tram voor ons in 1 keer wagons vol met klanten brengen ofzo? denk ik toch van niet. ik zal eerder aan me hoofd krabben waar ik nu naartoe met mijn winkel.

    • geen tram AUB Says:

      @Robert, hier vanuit de altijd neestraat (Oosterstraat), wij weten wat voor problemen de tram gaat geven in onze straat en in de rest van de stad. en als je het ons vraagt zullen de voordelen het BIJ LANGE NA niet afwegen tegen de nadelen. Maar ik heb zo´n vermoeden dat u het beter weet dan de ondernemers in de stad.

      Ik pak even het voorbeeld Damsterdiep erbij, dat moest DE nieuwe aanvoer worden van de stad. wat ongeveer 3 á 4 jaar geleden klaar moest zijn. puntje bij paaltje het is nog niet klaar, omdat die geweldig mooie parkeergarage lekt. maar wie zijn er de lul van het spul, de ondernemers die aan het Damsterdiep zaten, er zit nog een enkeling. Steentilstraat, toevallig al geteld hoeveel panden daar leeg staan? ik hoor jullie nu al zeggen dat het door de Crisis komt, naja, die heeft niet mee geholpen, maar het centrum van de stad is dood aan die kant, en dat komt echt niet alleen door de crisis.

      en dan moet die tram rails aangelegd worden in zo’n bepaalde tijd per straat, waar de riolering voor aan de kant moet en al? gaat vast niet lukken, her en der een archeologische vondst, en daarom zeggen wij NEEE!!!

      Maar dan even anders wat, u zegt “prachtige tram” door onze stad. Groningen is toch een geweldig mooie ouderwetse stad, met meerdere nauwe straatjes, waar toch helemaal geen tram in hoort? en leven we nu niet in tijden dat we moeten letten op het geld wat er te besteden valt. en dat 370 miljoen ook voor andere en betere dingen besteed kunnen worden.

      laat ik nog 1 ding zeggen, de klanten die wij in de winkel krijgen is ongeveer 1 op de 20 voor de tram, laat ik het zo zeggen in al die tijd hebben we 2 of 3 klanten gehad die voor de tram waren.

      en er zullen vast mensen met kortzichtige redenen tegen de tram zijn, maar er zijn ook genoeg mensen met kortzichtige redenen die VOOR de tram zijn, omdat het er leuk uit ziet, of dat je drempelloos door de stad heen komt.

      als jullie ondernemers in deze stad waren geweest hadden jullie er heel anders over gedacht, omdat dit 1 groot fiasco gaat worden voor de hele binnenstad. jammer dat jullie de tram alleen in JULLIE voordelen zien, en niet in de NADELEN die er ook TE veel zijn.

      Een zaak uit de Neestraat Groningen

    • Karrs Says:

      @ Tram=Kansloos/Geen Tram AUB: mijns inziens niet TE veel. En u moet niet denken voor alle ondernemers te kunnen spreken; ik ken genoeg die vóór de tram zijn.

      Sterker nog, ik begin me te ergeren aan uw egoïsme. U kunt het alleen maar hebben over UW nadeel, u heeft totaal geen oog voor het voordeel voor anderen. De bejaarden die straks veel gemakkelijker de binnenstad in- en uit kunnen. De studenten die eindelijk niet meer een half uur in de stromende regen op het stationsplein hoeven te wachten. De winkelcentra en ondernemers aan de tramlijn (inclusief uzelf, hoewel u dat niet zult toegeven) die de X-Factor van de tram gaan merken aan meer klanten in hun winkel. De huizenbezitters die hun straat (en zelfs wijk) zien opfleuren en hun huizenprijzen zien stijgen door de stempel “bereikbaar met tram”. De binnenstadbewoner die eindelijk die lawaaierige, trillerige en slingerende bussen uit de binnenstad ziet verdwijnen. De fietser, die niet langer door de Oosterstraat en Gelkingestraat opgejaagd wordt door drie stadsbussen. Daar heeft u geen oog voor, het is alleen maar mopper, klaag, lamenteer over UW nadeel.

      We hebben allang aangegeven begrip voor uw situatie te hebben, maar om dat nu constant te gaan herhalen maakt uw argumenten niet meer of minder waar. Het wekt zo langzamerhand alleen maar irritatie op. En bovendien, u weet nog helemaal niet wat voor gevolgen het gaat hebben voor uw zaak. Het kan tegenvallen, het kan meevallen. Is er nooit een riolering vervangen in uw zaak? Is in begin jaren negentig de straat ook niet al eens van gevel tot gevel open geweest toen de huidige busbaan er kwam? Hoe ging het toen? Was u toen ook failliet? En hoe denkt u dat het gaat in andere steden? Denkt u nou echt dat tramlijnen aanleggen haalbaar was, als er overal ondernemers failliet gingen door de aanleg…?

      En met argumenten van het kaliber “dat gaat vast niet lukken” of “… omdat dit 1 groot fiasco gaat worden” kunnen we niets. U heeft geen glazen bol. Sterker nog, het is ongefundeerde, nutteloze angstzaaierij en dat staan we niet toe op onze site. Een dergelijke reactie zullen we voortaan dan ook niet meer toelaten.

  2. Karrs Says:

    @Tram=Kansloos (10-04-2012 om 15:27): We zeggen dan ook niet dat het tramplan geen nadelen kent, of dat de gemeente altijd een goede handelspartner is gebleken. Het gaat sommige ondernemers in de betreffende straten (Herestraat, Zuiderdiep, Oosterstraat, Boterdiep, Noorderstationsstraat) in de problemen brengen. Wat dat betreft heeft u als ondernemer ook echt wel onze sympathie. Heeft u niks aan, weten we, maar u moet ook niet denken dat voorstanders alleen maar hosanna en halleluja kunnen roepen. U moet die maanden van tramaanleg doorstaan met moeilijke bereikbaarheid en wij niet. Feit. En dat bovenop de crisis. Feit.

    Dat wij desondanks toch vóór de tramplannen zijn, kunt u denk ik toch ook wel begrijpen. Hoe vervelend voor de betrokkenen het ook is, maar het is een beperkt, lokaal en betrekkelijk kortstondig probleem. Het nadeel wat voor u in de tramstraten geldt (en ook terecht allesbepalend is) geldt voor de rest van Groningen natuurlijk niet.

    Maar we begrijpen het wel. Als ik in de Oosterstraat m’n zaak had gehad, dan had ik wellicht ook geen boodschap gehad aan de regionale doorkoppeling of de economische boost. Als ik mijn parkeerplaats voor mijn huis was kwijtgeraakt, dan konden ze van mij wellicht ook de boom in met hun ‘meer passagiers met minder voertuigen’.

    Dus ja, we geven het grif toe dat het moeilijk kan worden, maar u moet het nou ook niet gaan overdrijven. Het Damsterdiep is geen vergelijking. Dat duurt al 5 jaar; het tramproject gaat per straat een dik half jaar duren. En het is maar een tramlijn. Geen metro of parkeergarage waar tien meter grond voor afgegraven moet worden. En dat argument van de brandweer en ambulance is natuurlijk onzin, dat weet u zelf ook wel. Die moeten van de wet overal bij kunnen, ook in straten met bovenleiding – en wie zegt dat er bovenleiding in de binnenstad komt?

    U overtuigen we niet van de voordelen, maar dat is ook niet erg. We hopen gewoon dat uw bedrijf de aanleg doorstaat – en dan spreken we u over een paar jaar weer. De ervaringen in andere tramsteden leert dat deze pijn snel voorbij is. Winkelstraten met een tramlijn zijn populaire straten, ook als er geen halte is. Kijk maar naar de Leidsestraat in Amsterdam of in de centra van Mulhouse, Valenciennes, Nottingham, Saarbrücken en al die 35(!) steden die hetzelfde hebben meegemaakt.

    We kunnen natuurlijk op onze site symbolisch een oproep plaatsen: “Koopt uw waar in de tramstraten!”. Of het uitmaakt helpt weet ik niet, maar alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.

    • tram = kansloos Says:

      kijk een duidelijke reactie. ik ben blij om te lezen dat u er ook anders over zou denken als u een winkel zou hebben. en ik blijf er ook zeker bij dat de tram er niet moet komen.

      maar ik begrijp ook zeker wel dat het voordelen met zich meebrengt op bepaalde vlakken. maar die voordelen zijn eigenlijk niet echt voordelen voor de ondernemers. ik hoop dat het allemaal zo goed gaat komen als dat u zegt. maar met de tijd dat ze er mee bezig zijn heb ik toch zwaar mijn twijfels. en het damsterdiep trek ik er steeds maar bij omdat ze daar van het ene probleem in het andere vallen. er ´´bestaat´´ een kans dat ze ook vondsten gaan doen in de straten war de tram langs komt rijden. en ik weet ook wel dat ze niet 10 meter diep gaan graven, maar u zegt al dat de leidingen niet boven de grond komen, dus onder de grond, dus dat word geen sleufje van een paar centimeter. en ik ´´hoop´´ maar dat het onzin is met de brandweer en ambulance.

      en ik zal u de hand schudden als de tram klaar is EN dat waar de tram rijd hele drukke winkelstraten worden.

    • Harry Kort Says:

      De plannen voor de tram zijn al lang geleden gemaakt en er is ongetwijfeld goed nagedacht over de ligging van de tramtrajecten. Ik heb ook geen illusie dat dit nu nog wordt aangepast. Maar ik ben wel nieuwsgierig waarom de tram door de binnenstad moet? Er zijn volgens mij ook andere alternatieven door bijvoorbeeld een aftakking op de treinroute naar het Noorderstation te maken en gebruik te maken van een route over het Damsterdiep.

    • Karrs Says:

      Omdat de tram het antwoord is op de vraag: “hoe houden we de binnenstad bereikbaar?”
      Het is niet mogelijk om dat te doen door er mensen weg te houden, want de meeste mensen moeten er juist heen. Het is voor de middenstand ook veel beter om ze er wel heen te brengen. Een rijke middenstand, daar profiteren wij allemaal van. Tenslotte: het past, dus kan het. Beter dan de huidige bus; de tram heeft minder ruimte nodig om meer mensen met minder voertuigen naar de binnenstad te brengen.
      En de studenten? Die worden nu ook al door de binnenstad geleid en geven daar aardig wat geld uit. Het zou gekheid zijn om ze er weg te houden als je ze erdoor kan voeren. Gelegenheid maakt de klant!

    • Harry Kort Says:

      Het raamwerk RegioRail beschrijft dat er voor beide lijnen ongeveer 53.000 personen worden vervoerd van hoofdstation naar eindstation. Hoeveel personen stappen ergens tijdens dit traject uit om in de binnenstad boodschappen te doen? De afstand cs naar het begin van de Herestraat is nog geen 600 m. En de Folkingestraat slechts 400 m. Ongeveer 5 à 6 minuten lopen. Zelfs 9292 geeft aan dat je beter kunt lopen. Hoe meer ik mij verdiep in de plannen voor de twee tramlijnen in Groningen, hoe meer ik tot de conclusie kom dat een tram misschien helemaal niet zo aantrekkelijk is. Zeker niet nu ook nog eens een ander project van de gem. Groningen, Radiaal wakker gekust, autoverkeer vrij toegang geeft van de ringweg naar het UMCG. Een flinke concurent voor de regiotram over dit traject. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat een tramverbinding tussen Kardinge en UMCG en hoofdstation UMCG hierdoor aantrekkelijk wordt. Welke autobezitter laat dan de auto op de transferia staan om vervolgens de tram te pakken? In hoeverre is dit meegenomen in de berekeningen? Misschien heb ik het niet gezien, maar bovenstaande is niet terug te lezen in de plannen van RegioRail.
      In een eerdere discussie heb ik aangegeven dat er teveel wordt geinvesteerd in een goede bereikbaarheid van de binnenstad en van een relatief kleine en specifieke regio,, terwijl men beter kan investeren in een goede bereikbaarheid van gebieden buiten de stad. Hierdoor ontstaat er weer een goede balans tussen werkgelegenheid, regionale activiteiten met een rendabele ov infrastructuur.

    • tramfan Says:

      Gaat het om 53.000 personen van Hoofdstation naar eindstation, of tussen Hoofdstation en eindstation? Dat maakt nogal een verschil. Volgens mij gaat het om het laatste, dus om het totaal aantal mensen dat per dag van 2 tramlijnen gebruikmaakt.
      De binnenstad zal niet overal evenveel van de tram profiteren. De Folkingestraat of het gebied rond de A-kerk liggen te ver van de tramhaltes. De Herestraat zal, net als nu, vooral van busreizigers blijven profiteren. Het oostelijk deel van de binnenstad zal waarschijnlijk veel van de tram profiteren, nu op het Zuiderdiep (vlakbij de kruising met de Oosterstraat) een tramhalte komt. De afstand tussen die halte en het Hoofdstation vinden sommige mensen toch te ver om te lopen. Dat geldt ook voor de afstand tussen de Grote Markt en het Hoofdstation. Overigens; omdat door de tram minder bussen in de binnenstad zullen rijden gaat de leefbaarheid van de hele binnenstad er op vooruit.
      Of De Radiaal Wakker Gekust er daadwerkelijk toe zal leiden dat auto’s in de toekomst gebruik mogen maken van de busbaan/brug in de Oosterhamrikbaan is nog de vraag. Daar wordt nog onderzoek naar gedaan. Mocht dat doorgaan, dan vraag ik me af of dit werkelijk veel minder tramreizigers zal opleveren. Veel tramreizigers zijn immers bewoners van Beijum, Lewenborg en andere wijken die richting binnenstad of Hoofdstation reizen. Zullen die dan plotseling de auto nemen? Misschien dat de P+R Kardinge door zo’n besluit minder in trek zal zijn, maar vergeet niet dat veel mensen parkeren in de binnenstad nu al (met vrij gematigde tarieven) veel te duur vinden. Dan loont het al snel om de auto toch maar buiten de stad te parkeren.
      Investeren in gebieden buiten de stad is ook nodig, maar tot op welke hoogte? Zou je heel veel geld investeren in krimpgebieden in de hoop dat de bevolking daar gaat groeien dan neem je een enorme gok. En een enorm risico, want bevolkingsgroei (of stabilisatie) is heel moeilijk te realiseren. Je kan wel een hbo-instelling oprichten in Winschoten, met publiek geld een enorm pretpark bouwen in Delfzijl, de ozb afschaffen in Pekela of alle nieuwe inwoners van Eemsmond een welkomstbonus van € 10.000 geven, maar het is de vraag of dergelijke investeringen zich ooit terugverdienen. Daar komt bij dat het de vraag is of krimp iets verschrikkelijks is, dat per definitie bestreden moet worden. Zoals ik al eerder schreef lijkt het mij beter het geld te investeren daar waar het, gelet op jarenlange ontwikkelingen en trends, het meest tot z’n recht komt. En dat is in de regio Groningen-Assen.

    • Harry Kort Says:

      De tramtrajecten gaan door bestaande wijken. Hier valt niet meer groei aan reizigers te behalen. Waar komen de reizigers dan vandaan? Deze “verwachte” reizigers komen in Groningen, hetzij op het centraal station of op het transferium in Kardinge. Wat is het doel van deze reiziger? Zijn het toeristen of personen die gaan winkelen? Die komen nu ongetwijfeld buiten de spitsuren. De bussen buiten de spits hebben voldoende ruimte om deze personen te vervoeren. De mensen in de spits, waar moeten die zijn? Of bij het Zernikepark, het UMCG of de overige industriegebieden ( hier gaat echter geen tram naar toe). Dan ligt het niet voor de hand om een tram naar het Zernikepark door de stad te laten in te richten. Die personen willen het liefst zo snel mogelijk naar hun werk. Het UMCG dan? Ook hier waarschijnlijk ( dezelfde waarschijnlijkheid die u dit als positief verwacht) geen behoefte aan een tram door het centrum. Vanuit het transferium in Kardinge dan? De kans is heel erg groot dat er een goede verbinding van de ringweg (Kardinge) naar de nieuwe parkeergarage Ciboga en omgekeerd wordt gerealiseerd. (Dit risico is niet terug te vinden in het raamwerk RegioRail. Er worden sowieso weinig risico’s vermeld in dit plan. Dit geeft mij enige kriebels! Ik kan veel meer risico’s in kaart brengen!).
      Hoeveel personen parkeren hun auto buiten de stad als zij in het weekend de stad in gaan? De parkeerplaats bij Kardinge heeft nog opvallend veel lege plaatsen op zaterdag of op een koopzondag! Het grootste deel is aan het sporten. Hoeveel personen komen uit de stad, die straks als de tram daar stopt, uit die tram stappen?
      Wanneer loont het voor personen om hun auto bij de transferia te parkeren? Dit antwoord vind ik in de plannen niet terug. De gemeente heeft onlangs twee grote parkeergarages geopend, Damsterdiep en Ciboga? Dit ondermijnt de plannen om de tram rendabel te maken. Het UMCG vindt dat medewerkers en bezoekers het ziekenhuis met de auto goed moeten kunnen bereiken. Hebben zij geen vertrouwen in goede infrastructuur voor het openbaar vervoer. Gaat er een stimulans uit naar personeel en bezoekers om vooral te kiezen voor het ov? Idem Zernikepark?
      De belangrijkste werkgebieden zijn het Zernikepark (
      We hebben nu vrijwel alle opleidingen op één slecht bereikbare plaats geconcentreerd.), het UMCG (wil voor personeel en bezoekers met de auto toegankelijk houden en bedrijvenpark langs a7 (geen tram in de planning). Het centrum is vooral aantrekkelijk buiten de spits en in het weekend.
      Na 2020 bestaan er alleen nog maar ideeën om de RegioTram naar de plattelandgebieden uit te breiden. (Even afgezien of het financieel haalbaar is!) Waarom? Dit staat niet beschreven in het raamwerk RegioRail. Om de vergrijzende bevolking naar de economische regio te brengen of om een stimulans te geven aan jonge gezinnen om buiten deze regio een huis te gaan kopen/huren. Dat laatste gaat minder snel gebeuren omdat er geen scholen, winkels, bibliotheken en andere voorzieningen meer zijn. Zoals ik heb aangegeven in een eerdere discussie gaat het vele miljoenen meer kosten om deze voorzieningen weer te herstellen.
      Ik ben een voorstander van goed en efficiënt openbaar vervoer, maar of de gem. Groningen (die meer tegengestelde op haar programma heeft staan dan de verwezenlijking van de twee tramtrajecten) hetzelfde gaat beogen? Daarnaast is het ook interessant om nog een onafhankelijke partij het Raamwerk RegioRail dor te laten rekenen. Ik ben nog niet echt overtuigd van de genoemde cijfers betreffende de reizigersaantallen en de genoemde voordelen.
      Het openbaar vervoer zou er op gericht moeten zijn om personen uit- en in de stad te vervoeren. De balans slaat nu teveel door naar één kant. Waarom niet een super gezellige stad om te winkelen, niet een prachtig (Groninger)museum in Leek of een Jumbo die altijd open is in Hoogezand. Auto’s kun je kopen in Winschoten. Delfzijl is Sillicovalley. Er is nog veel om over na te denken. En dat alles door de RegioTram.

    • tramfan Says:

      Reizigers uit de regio stappen ook in de tram bij het Noorderstation of het Zuiderdiep, waar veel buslijnen en de tram samenkomen. Ze reizen alle kanten op, de hele dag door. Studenten werken niet van 9 tot 5, maar reizen de hele dag van en naar Zernike. Scholieren zijn op wisselende tijden vrij, net als veel part-timers.Het UMCG en andere instellingen ontvangen de hele dag door bezoekers. Ook buiten de spits zijn er dus nog voldoende reizigers. Veel mensen willen blijkbaar in de stad wonen en die mensen moeten goed vervoerd kunnen worden. Ik begrijp dat u, net als de Stadspartij, de onderzochte cijfers wantrouwt, niets ziet in een tramlijn door de binnenstad, en graag een zoveelste onderzoek door een extern buro ziet, maar moeten we dan tot in het jaar 2030 doorgaan met het onderzoeken of alle onderzoeken naar onderzoeken wel goed zijn geweest? En dan concluderen dat alles toch wel heel goed is onderzocht? Veel Nederlanders klagen er over dat besluitvorming veel te lang duurt. Vaak omdat tegenstanders van projecten dusdanig veel invloed hebben dat zij een project jaren kunnen vertragen. Maar vaak trekken zij uiteindelijk aan het kortste eind (zie landingsbaan Eelde, A4 Midden Delftland). Al heeft het tot jaren lang van onzekerheid en enorme juridische kosten geleid. Dan kan je je afvragen of het niet eens tijd wordt te erkennen dat alles voldoende is onderzocht. Op den duur is het tijd om een knoop door te hakken. Mensen nog langer in onzekerheid laten over de vraag of de tram er al dan niet komt is voor sommigen (vooral ondernemers) al vervelend genoeg. Ik begrijp dat u het geld liever in een bodemloze.. ehh.. geïnvesteerd ziet in een krimpende regio, maar volgens mij is dat een zeer risicovolle onderneming waarbij het zeer de vraag is of dat werkelijk effectief is, of dat echt noodzakelijk is en of het uiteindelijk iets oplost. Dat de stad groeit is een feit, dat de regio (noord en oost Groningen) krimpt is een feit en dat oplossingen moeten worden gevonden die passen bij de meest-werkelijke toekomstige situatie is ook een feit. Ik vertrouw er op dat de plannen voor de tram goed zijn onderzocht. En al zal niet alles 100% kloppen, zelfs al kloppen de uitgangspunten voor maar 80% dan geven tramprojecten in buitenlandse steden mij voldoende aanleiding om te verwachten dat de tram een groot succes zal worden.

    • Harry Kort Says:

      Veel mensen vinden het fijn wonen in de stad, waaronder ikzelf. Er zijn ook economisch gebonden bewoners in de stad die graag zouden willen verhuizen naar de dorpen in de provincie. Maar de basisfaciliteiten zijn verdwenen of geminimaliseerd. De kinderen moeten nu toch maar opgroeien in kleine parkjes en op de stoep van de stad.
      Jammer dat u nu ook de plannen voor de RegioTram (na 2020) ziet als bodemloze put.
      Is er een tweede partij geweest die de plannen voor de RegioTram heeft onderzocht? Gelukkig zijn er nog andere partijen anders was de kans groot geweest dat we binnenkort weer met guldens konden betalen.
      De tram komt er, dat staat wel vast! Het is makkelijker investeren in een tram, dan in mensen.
      Ik hoop dat u gelijk krijgt. Dat de tram wordt bevolkt door alleen maar blije mensen.

    • tram = kansloos Says:

      nou of de tram hier in groningen past weet ik nog niet zo zeker. waarom moeten er dan panden weg gebroken worden als Homan aan het Zuiderdiep, en waarom moeten er bepaalde bruggen veel breder gemaakt worden voor de tram? zoals kattendiep/damsterdiep, niet omdat de tram er makkelijk in past.

      en de studenten zullen vast wel geld uit geven in de stad, maar dat is niet voor grote aankopen, en helemaal niet als ze onderweg naar school gaan. dus wat meneer Kort zegt via noorderstation is veel makkelijker, kost veel minder en de spoorlijn liggen er al. en als de student echt de stad in wil is de bus er altijd nog toch.

      de meeste tijd dat een student uitgaven doet in de stad is s’nachts om te borrelen, ze gaan echt niet zwaar winkelen op een doordeweekse dag, alsof ze daar geld voor hebben.

      en ook nog iets wat ik heel erg vind, is dat er nog onderzoeken bezig zijn wat ik hier hoor, of dat de tram de regio in gaat, en of auto’s over de oosterhamrikbaan mogen. dat zijn belangrijke dingen. ze weten dus nog niet of het wel of niet kan. en dan moet deze maand besloten worden of de tram er wel of niet komt. handig hoor

    • tramfan Says:

      Zoals Karrs al schreef; de tram is er niet alleen voor reizigers naar Zernike. Er is immers ook een grote vervoersstroom tussen het Hoofdstation en de binnenstad. Maak je een aftakking van de spoorlijn, zodat de tram langs die route naar Zernike rijdt, dan sla je één van de belangrijkste reisdoelen in de stad over: de binnenstad. De tram zal dan aanzienlijk minder reizigers trekken (zeer nadelig voor de exploitatie), veel meer risico’s lopen als de ov-studentenkaart wordt versoberd, en de binnenstad blijft gedomineerd worden door veel bussen. Het tijdverlies voor studenten naar Zernike is slechts circa 5 minuten, ten opzichte van een tracé dat van het spoor aftakt. De voordelen van een tracé door de binnenstad zijn dus veel groter dan de nadelen.

  3. Robert Says:

    Fantastisch, dit idee! Fantastisch ook de tram voor Groningen! Al vanaf het begin zijn wij (6 personen) al intensief met de tram bezig. Ikzelf ben al jaren bezig mij intensief te verdiepen in trams overal in Europa, momenteel vooral in Frankrijk en Duitsland. Uitsluitend positieve berichten. Gelukkig, dat er ook mensen met visie zijn, zoals u! Mijn compliment, ga zo door.Wij hopen alle 6, dat de tram zo snel mogelijk en vele decennia door onze stad mag rijden.
    Robert, Stephan, Cor, Henk, Wouter A., Douwe, Jannie, Wouter K.

    • Karrs Says:

      Dank voor uw reactie! Het is altijd goed te horen dat er mensen warme belangstelling voor dit project hebben!

  4. tram = kansloos Says:

    jaaa een tram, wat leuk! de hele stad lekker een paar jaar op de kop zetten, en flink veel miljoenen er aan verbrassen! och we hebben toch genoeg geld over in deze tijden van crisis. maar ik zal blij voor jullie zijn als de tram er toch komt, dat het toch gelukt is om de stad naar de verdommenis te helpen. moet trouwens ook wel nageven dat jullie dit heel origineel bedacht hebben met yes we tram. hahahahaha wat een grap. nog 1 ding, jullie denken dat Tram No way geen zoden aan de dijk zetten, maar moet je voor de grap in de stad kijken hoeveel mensen er toch zo’n poster op de ramen hebben geplakt. hulde aan die mensen!

    • Karrs Says:

      Dat de anti-tramposter vaak wordt opgehangen, iets wat we niet zullen ontkennen overigens, is wat anders dan dat het zoden aan de dijk zet. De beslissing over het project RegioTram ligt bij de gemeenteraad en de provincieraad; zij zijn over het project ook veel beter geïnformeerd dan de gemiddelde burger (en tegenstander!).

      Uit de rest van uw reactie blijkt dat u zich zorgen maakt over de financiëring. In dat geval raad ik u aan de rest van onze site eens te lezen, zodat u zowel de argumenten van de voorstanders als die van de tegenstanders mee kan nemen in uw beeldvorming.

    • tram = kansloos Says:

      ik maak me niet echt zorgen over de financiering van de tram, al zou het mooi zijn als die niet gefinancierd zou kunnen worden, maar ik ben meer huiverig voor mijn eigen financiering, en hoe ik mijn winkel moet blijven financieren zonder inkomsten. maar toch bedankt voor uw reactie. zit u toevallig bij de tramcommisie of iets dergelijks?

    • Karrs Says:

      Nee, wij zijn niet aangesloten bij een tramcomissie, een politieke partij of het projectbureau. We zijn wat dat betreft 100% “freelancer”.

    • Laurens Schipper Says:

      Gisteren las ik onderstaande van iemand die het tram tracé gefietst heeft, hij heeft de anti-tram posters geteld, en kwam uit op een schrikbarende hoeveeldheid.. (niet dus)

      Noorderstationstraat: 2x
      Kastanjelaan 3x
      Eikenlaan 0x
      Zonnelaan: stuk of 3; alleen voor de ramen van woningen, niet in de portieken.

      Verder ga ik niet in op je post, je komt me over als een zeer gefrustreerd persoon, waarschijnlijk omdat je 10m langer moet lopen naar je auto of een keer extra moet overstappen. Dat is natuurlijk ook sneu voor je, maar gelukkig hebben er meer mensen baat bij dan dat ze erdoor benadeeld worden.

    • tram = kansloos Says:

      ik heb niet langs het hele tram trace gefietst hoor, heb toch wel betere dingen te doen dan posters tellen. maar ik bedoelde meer in het centrum van de stad. en je mag best verder in gaan op me post, want dat wou ik wel even bij jou doen. dit gefrustreerde persoontje maakt het geen zak uit dat ik moet lopen, kruipen of van mijn part rollen. het is ook totaal niet sneu voor mij, omdat ik nooit met het openbaar vervoer ga. maar ik weet niet wat voor baan u heeft? zal vast een 1 of ander kantoorbaantje zijn op de manier van praten. maar als u een beetje ondernemers zintuigen heeft begrijpt u dat op die manier de stad kapot gaat. omdat de stad onbereikbaar word voor een paar jaar, en omdat er geen mensen met hun mooie schoentjes door het zand gaan lopen. al wat gelet op leegstaande winkels in het centrum? waarschijnlijk niet, maar 1 ding wat zeker is, is dat het alleen maar erger word. nou ja en als de belastingen minder door de ondernemers betaald worden, moet het geld toch ergens vandaan komen, zal waarschijnlijk uit uw zak komen, de OZB bijvoorbeeld wat als duurder geworden is, en wat nog duurder gaat worden.

      maar ik vind de tram gewoon jammer, het kan prima af met meer bussen. want ik weet gewoon dat het fout gaat. ik had mijn winkel al toen het geweldige verkeersplan door Wallage in het centrum had toe gepast. BELACHELIJK, daar komt de stad qua handel nu weer een beetje van bij, en dan de tram. handel word dan weer dood. trouwens nog gekeken naar pakeerkaartjes? 2 euro voor een uur? gaat nog duurder worden. ik zou naar een dorp als roden of hoogezand gaan waar het parkeren gratis is en dezelfde winkels als hier in de stad zijn. en dat gebeurd al meer dan dat wij denken. had ik het al gehad over het Damsterdiep? al gezien hoeveel ondernemers daar nog zitten? een coffeeshop, growshop en Reitsma die op zijn tandvlees loopt. en met dat allemaal mag je me best een gefrustreerd persoon vinden hoor, ben ik ook nu er een kans met die tram bestaat dat ik failliet ga, sorry dat ik daarover bezorgd ben.

    • tramfan Says:

      @ tram=kansloos: Leegstand van winkelpanden is iets dat in elke stad voorkomt en is beslist niet uniek voor Groningen. Sterker nog; in verhouding tot veel andere plaatsen doet de stad het nog aardig goed. De komst van de tram kan er echter toe leiden dat de leegstand in bijvoorbeeld de Oosterstraat afneemt. Voor ondernemers is het immers een prima plek om gevestigd te zijn op een locatie waar je dagelijks door tienduizenden mensen wordt gezien. Dat de aanleg van de tramlijnen enkele maanden overlast geeft is helaas niet te voorkomen. Maar ondernemers zullen hiervoor een schadevergoeding ontvangen zodat zij niet zelf opdraaien voor misgelopen inkomsten.

      Ik adviseer u de tramplannen ook eens van de zonnige kant te zien. Niet alleen denken in bedreigingen, risico’s en tegenvallers maar ook in nieuwe mogelijkheden en meevallers. Zo is het bijvoorbeeld heel aannemelijk dat het project binnen het begrote bedrag gerealiseerd kan worden. (Ter vergelijking: in Dijon, een Franse stad iets kleiner dan Groningen, worden momenteel 2 tramlijnen aangelegd. Het gaat daarbij in totaal om 20 km aan tramlijnen voor € 400 miljoen. In Groningen gaat het om slechts 12 km aan tramlijnen, waarvoor ongeveer € 300 miljoen beschikbaar is. Omdat de consortia die in de race zijn voor de Groningse opdracht ruime ervaring hebben met de aanleg van tramlijnen, is de kans klein dat zij veel meer kosten gaan maken dan waar nu op wordt gerekend.)

    • tram = kansloos Says:

      ik weet wel dat dat in elke stad voorkomt, maar dat is het laatste jaar behoorlijk gestegen door de crisis. en als dan de stad overhoop ligt is het echt niet bevordelijk. met bijvoorbeeld het Damsterdiep, wat een jaar zou duren, en wat nu al 5 jaar drama is. en dan kan je idd zeggen dat je een schade vergoeding kan krijgen. als gebabbeld met 1 aan het Damsterdiep? nou als je een schade vergoeding voor die paar jaar van 15.000 euro krijgt mag je je handen dicht knijpen. en daar moeten dan ook nog de advocaat kosten vanaf, dus je houd niks over, wat het is niet eens de moeite waard om het aan te vragen. maargoed de leegstand kan idd afnemen, waar ik zwaar mijn twijfels bij heb, maar de leegstand kan ook toenemen. en verder mag ik hopen dat de aanleg enkele maanden duurd, dan knijp ik in me handen. maar aangezien ze een behoorlijke sleuf voor de leidingen moeten maken vrees ik ervoor dat het enkele maanden is. plus wat ze hier in de grond gaan vinden net als bij het Damsterdiep. daarbij die sleuf in de oosterstraat, hopen dat de panden blijven blijven staan, zonder scheuren of verzakkingen, Wederom bij het Damsterdiep wel weer het verhaal. Maar ik zou het ook positief kunnen bekijken ja, maar dat gaat heel moeilijk in dit geval. misschien als er een station in de oosterstraat zou komen, maar helaas. weet u al wat ons verteld is met laden en lossen? nou dat mogen wij mooi s’nachts doen omdat het overdag niet kan. achterdeur? hebben we niet. en wat nou als er brand of een gewonde in de oosterstraat? geen idee, laten uitbranden? laten dood gaan? onmogelijk om het in mijn opzicht positief te gaan bekijken. al zou ik het graag willen

  5. Christina Says:

    cool!

Reacties zijn gesloten.