Tram wordt wellicht minder breed

by

De tram wordt misschien geen 2,65 meter breed, maar 2,55 meter. Dat is net zo breed als de huidige stadsbus. Dit staat in de vernieuwde concept Outputspecificaties, die op 4 april door het Projectbureau RegioTram werd gepubliceerd.

De breedte voor de nieuwe trams was eerder vastgesteld op 2,64 tot 2,66 meter. Dit is een normale maat voor regiotrams die op bestaand spoor moeten kunnen rijden, maar ook veel nieuwe stadstrams hebben deze breedte. De vernieuwde specificaties stellen echter dat de tram tussen de 2,55 en 2,66 meter breed mag zijn. In het document Nota van Wijzigingen wordt aangegeven dat hiervoor is gekozen om de consortia de kans te geven aan te haken op reeds uitgezette tramorders.

Nou is er één trambedrijf die reeds nauw met het projectbureau RegioTram is verbonden en die een nieuwe tramorder heeft geplaatst. Dat is de Haagsche Tramweg Maatschappij, kortweg HTM. Zij gaan een deel van hun tramvloot binnenkort vervangen door de Siemens Avenio tram, die… 2,55 meter breed zal worden.

Of dit toeval is zal moeten blijken, maar feit is dat het voor de consortia stukken gunstiger is om ‘mee te liften’ op een bestaande bestelling, of om samen met een ander trambedrijf een order te plaatsen of uit te breiden, omdat meer trams een hogere korting per tram betekent. Voor de exploitatie is dat ook gunstig, omdat de twee trambedrijven in dat geval kennis kunnen delen en zelfs materieel kunnen uitwisselen.

Is dit de nieuwe Groninger tram?

Siemens Avenio, de nieuwste tram van de HTM en wellicht die van Groningen?

De Siemens Avenio is een 100% lagevloertram. Hij is verwant aan de Siemens Combino, die ook in Amsterdam rijdt. De tram is, zoals alle hedendaagse modellen, in vele lengten en breedten verkrijgbaar.

Advertenties

3 Reacties to “Tram wordt wellicht minder breed”

  1. Benny treintram Says:

    Ze gaan niet de hele tramvloot vervangen in Den haag,stuk of 40 ouweren ,,een van de eerste GTL,S,, gaan eruit …….daar komen nieuwe siemens Avenio,s voor.
    De rest krijgt /hebt al een midlife -beurt gehad, die moeten nog zeker 15 jaar mee misschien wel langer.

    • Karrs Says:

      Bedankt voor uw reactie! Ik heb het erbij gezet. Het was mij niet (geheel) duidelijk of uiteindelijk de hele GTL-8 vloot vervangen zal worden door de Siemens Avenio. Dat lijkt me wel waarschijnlijk, alleen niet in één keer.

  2. Peter Vroom Says:

    De Avenio is niet de opvolger van de Combino, zoals die in o.m. Amsterdam rijdt, maar van de Combino-plus, zoals die in Boedapest en (Lissabon-) Almada rijden.
    De Avenio/Combino-plus is gebaseerd op een totaal ander concept als de Combino van o.m. Amsterdam.

Reacties zijn gesloten.