UPDATE: Groninger trams zonder bestuurder

by

De meeste lezers hadden het al in de gaten; dit bericht was natuurlijk een 1 april-grap. Maar wie weet, rijden er over een jaar of 50 echt trams met een geautomatiseerd besturingssysteem door de Stad. Helemaal onmogelijk is zoiets natuurlijk niet…

Besluiten de gemeenteraad en provinciale staten in juni/juli daadwerkelijk tot de aanleg van de tramlijnen 1 en 2 dan krijgt Groningen een internationale primeur. De trams die in Groningen gaan rijden zullen een geautomatiseerd besturingssysteem krijgen. Een trambestuurder komt er niet meer aan te pas. Dat verklaarde directeur Menno Ohlman van het Tram Bureau.

De keuze voor een tram zonder bestuurder komt voort uit de wens om de kosten van de tram te beperken. Doordat met een geautomatiseerd besturingssysteem flink op personeelskosten kan worden bespaard kunnen beide tramlijnen binnen het gestelde budget van € 300 miljoen blijven. Er blijft zelfs geld over om de eerste kilometer van de toekomstige tramlijn naar het Martiniziekenhuis aan te leggen. Bovendien ontvangt de gemeente Groningen een subsidie van bijna € 80 miljoen van de Europese Unie, als Groningen kiest voor een tram met een geautomatiseerd besturingssysteem. Die subsidie verstrekt de Europese Unie voor kansrijke innovatieve concepten op het gebied van openbaar vervoer.

De tram die in Groningen gaat rijden is momenteel nog niet operationeel. Wel doet de Franse tramfabrikant Allstom momenteel uitgebreide proeven met een prototype op een testbaan nabij het Noordfranse Soissons. De tram maakt gebruik van sensoren en een radar die bewegingen van andere voertuigen en verkeersdeelnemers waarnemen. Daarnaast wordt het voertuig rondom voorzien van camera’s, zodat de tram eventueel op afstand vanuit het ov-kantoor kan worden bestuurd. Omdat de tram zonder bestuurder rijdt is voor het stoppen bij tramhaltes een bijzondere procedure noodzakelijk. Zodra de tram bij een halte stopt zal via een luidspreker een stem te horen zijn die terugtelt van 15 naar 0. Bij 0 sluiten de deuren en vervolgt de tram zijn weg.

Veel problemen met het overige verkeer verwacht Menno Ohlman niet. De tram rijdt voor een groot deel over een eigen trambaan en heeft daar geen hinder van ander verkeer. De kruisingen met het overige verkeer worden voorzien van verkeerslichten die door sensoren worden geactiveerd. Bovendien heeft de tram altijd voorrang. Waar trams en auto’s gebruik maken van dezelfde baan, zoals op het Boterdiep, zal de radar zijn werk doen. Dankzij de radar houdt de tram voldoende afstand tot voertuigen die voor de tram rijden.

Met deze tram zet Groningen zich internationaal op de kaart, stelt Menno Ohlman. De Groninger tram zal een voorbeeld zijn voor veel steden in de wereld waar eveneens tramplannen zijn. Vanuit steden als Bolzano, Uppsala, Perpignan, Bristol en Seattle worden de Groningse plannen nu al met veel interesse gevolgd.

Advertenties

Tags: , ,

7 Reacties to “UPDATE: Groninger trams zonder bestuurder”

  1. Bart Says:

    in Japan rijden al jaren onbemande trams. en die bus in eindhoven (van het staion naar het vliegveld) heeft alleen maar een chauffeur nodig omdat dat wettelijk verplicht is.

    • Jeroen Says:

      De wet heeft niks te maken met de chauffeurs van de Phileas bussen….
      Die automatische geleiding doet het gewoon niet. Zelfs de fabrikant heeft het inmiddels opgegeven en is nu bezig om alleen bij de haltes automatisch de laatste centimeters automatisch te kruipen.

      Rails werken nu eenmaal zeer eenvoudig en dat simpele mechanische effect vervang je niet zo makkelijk met wat magneetjes in de weg en een bak computers…..

  2. ProRegiotram Says:

    Is dit nou een 1 aprilgrap of niet?
    Als het niet zo is vindt ik het een geweldig idee!!

  3. A. de Haan, TRAM IN EINDHOVEN Says:

    Een bekend soort bericht: in Eindhoven bestonden jaren geleden ook zulke verreikende/verrijkende ideëen. Alleen was 1 april een grap, die in Eindhoven tot op heden voortduurt. De Phileas werd omgezet tot een gewone bus en zelfs dan doet ie het niet altijd goed. Bespaar Groningen daarom van deze 1 april grap!

  4. Klaas Tramgek Says:

    Maar ik wil wel een lekkere conductrice zoals ze die vroeger bij de Gado ook hadden !

    • Karrs Says:

      Hologramtechnologie misschien? Of is dat iets voor over één jaar. :o)

  5. Menno Mulder Says:

    Vandaag is het dus 32 maart !

Reacties zijn gesloten.