De tram in… Mulhouse

by

Van alle recent opgerichte trambedrijven is die van Mulhouse in Frankrijk misschien nog wel het allerbeste voorbeeld voor Groningen. Evenals hier is de stad het centrum voor de regio, heeft de stad een klein, compact historisch centrum die belangrijk is voor de regionale economie en heeft Mulhouse het plan opgevat (en uitgevoerd) om met regiotrams de binnenstad voor de stad en de ommelanden te ontsluiten.

Een tram in Mulhouse, Frankrijk

Tram in het historische centrum van Mulhouse

Mulhouse is een stad in Oost-Frankrijk in Elzas-Lotharingen, vlakbij de Zwitserse grens, met ongeveer 112.000 inwoners. De stad wordt al in het jaar 803 genoemd en heeft zijn naam te danken aan de huizen rondom een molen (originele naam: Mülhausen, wat Molenhuizen betekent). Het is een bekende industriestad met een groots verleden in de textielindustrie. De stad zit vol musea, waaronder één van de grootste spoorwegmusea van Europa, deelt een luchthaven met Basel en  viert op 6 december gewoon Sinterklaas; zij het dat Zwarte Piet in Mulhouse “Hans Trapp” heet.

Op zaterdag 13 mei 2006 vierde de stad een groots feest omdat de twee nieuwe tramlijnen voor het publiek in gebruik werden genomen. Een week later mocht president Chirac de officiële opening verrichten. Daarmee werd de aanleg van de tramlijnen, een noord-zuidlijn en een oost-westlijn van in totaal 12 kilometer, voltooid. De aanleg heeft dan ongeveer 249 miljoen Euro gekost; wat iets onder de oorspronkelijke raming bleek.

Tramhalte Mulhouse

Tramhalte Mulhouse met bogen

De twee tramlijnen verbinden het (vrij kleine) centrum met het centraal station, de universiteit, de bekende Mulhouser musea en de omliggende woonwijken met elkaar. Aangezien Mulhouse net als Groningen de spil is in de regionale economie, is het de bedoeling dat regiotrams de passagiers uit de regio in de historische binnenstad kunnen brengen.

De aanleg van de twee tramlijnen begon in 2003, nadat in 1997 de haalbaarheidsstudies positief werden afgerond. De lijnen zijn in normaalspoor (1435mm) gelegd, hebben een 750V bovenleiding en hebben in totaal 24 fraai vormgegeven haltes. De dienst wordt met 27 eveneens fraaie Alstom Citadis-trams uitgevoerd, wat geen verbazing zal wekken omdat de meeste nieuwe Franse trambedrijven dit tramtype gebruiken. Een opvallend detail is dat deze trams 2,65 meter breed zijn. Dit is gedaan omdat de haltes dan niet aangepast hoeven te worden aan de Siemens Avenio regiotrams die later in dienst werden gesteld (en ook 2,65m breed zijn).

Tram op groene baan

Weer een overeenkomst met de Groningse plannen: delen van het traject zijn "groen" uitgevoerd.

Nadat de twee tramlijnen in dienst waren gesteld, bouwde men gestaag voort aan lijn 3 en aan de “tram-train”, oftewel, de regiotram. Beiden werden op 12 december 2010 in dienst gesteld. Lijn 3 volgt de route van lijnen 1 en 2 door het centrum en gaat vanuit daar over een nieuw aangelegde tramlijn langs het spoor naar het plaatsje Lutterbach. De regiotram rijdt dezelfde route, maar gaat na Lutterbach het spoor op en rijdt tussen de treinen door naar Thann-Saint Jacques.

Het netwerk zou nog verder uitgebreid worden, maar de plannen daarvoor zijn uitgesteld wegens de crisis. Als deze voorbij is, zal de uitbreiding naar verwachting gewoon doorgaan.

Enkele feiten

Lengte van het netwerk: 16,2 kilometer, het meeste op vrije baan
Aantal haltes: 29
Aantal tramstellen: 22x Alstom Citadis 302 (stadslijnen 1, 2 en 3), 12x Siemens Avenio (regiotramlijn).
Gemiddeld aantal passagiers per dag op lijnen 1 en 2: 40.000

Klik hier voor een lijnenkaart van de verwachte situatie in 2011

Meer informatie:
Tram van Mulhouse op Wikipedia
De officiële site van Mulhouse (Frans)
De site van Solea, de vervoersmaatschappij (Frans)

Advertenties

Tags: , , ,