Foto’s: de Gemeente Tram Groningen

by

Tussen 1910 en 1949 hebben er in Groningen elektrische passagierstrams gereden van de GTG, de Gemeente Tram Groningen. Op het hoogtepunt had de GTG vijf lijnen en een goederentramlijn. Op de foto’s is te zien dat de tram in die tijd een belangrijke plaats innam. Ook geven de foto’s een mooi overzicht van het straatbeeld in de eerste helft van de vorige eeuw.

Alle foto’s zijn afkomstig uit de Beeldbank Groningen (beeldbankgroningen.nl). In verband met de auteursrechten staat bij elke foto in het grijs de naam van de fotograaf (indien beschikbaar) en de identificatiecode van de foto. Met deze code kunt u op de website van de Beeldbank de foto terugvinden.


Tramkaart 1925
Op bijgaande kaart een overzicht van de Groningse tramlijnen op het hoogtepunt van het netwerk in 1925. Daarnaast staat op de kaart aangegeven op welke locaties onderstaande foto’s zijn gemaakt.
(c) GroningerTram.com
1.

Herestraat, 1912
Lijn 1 tussen het winkelend publiek. In het pand van de winkel rechts (“Boek- en kunsthandel”) zit nu parfumerie Douglas.
Fotograaf onbekend
NL-GnGRA_1785_119
2.

Vismarkt, 1920
Tram in de winter, op de achtergrond de Korenbeurs en de Der Aa-kerk. In die tijd reden de tramlijnen 2 en 3 over de Vismarkt.
Fotograaf onbekend
NL-GnGRA_1785_15202
3.

Nieuweweg, ca. 1920
Tramlijn 2, gezien vanaf de Poelebrug. Het pand links (“Vleeschhouwerij H. Meijwes”) wordt in 2010 gesloopt.
Fotograaf onbekend
NL-GnGRA_1785_13200
4.
Poelestraat, ca. 1925
Tramlijn 2 in het brede gedeelte van de Poelestraat, tegenwoordig ook bekend als Poeleplein. Lijn 2 reed van het academisch ziekenhuis naar de Kraneweg.
Fotograaf onbekend
NL-GnGRA_1785_2630
5.
Nieuwe Ebbingestraat, ca. 1925
Tramlijn 1 in twee richtingen. Vanaf 1926 reed de tram hier alleen nog maar zuidwaarts. Naar het noorden werd toen via het Boterdiep gereden.
v/h Roukes & Erhart
NL-GnGRA_1986_786
6.
Munnekeholm, 1925
Tramlijn 3 rijdt voor het post- en telegraafkantoor langs.
L. Houttuin
NL-GnGRA_1785_1513
7.
Grote Markt, ca. 1926
Tramlijn 1 met aan de linkerkant het Stadhuis. Op de achtergrond de vooroorlogse noordwand van de Grote Markt.
Openbare Werken
NL-GnGRA_1785_25145
8.
Hereweg, 1926
Tramlijn 1 omgeven door fietsers, aan het begin van de Hereweg, op het viaduct over het spoor.
P.B. Kramer
NL-GnGRA_1785_1210
9.
Grote Markt, 1926
Vernieuwing van de tramsporen en aanleg van haltes aan de noordzijde van de Grote Markt.
Fotograaf onbekend
NL-GnGRA_1785_4780
10.
Hoofdstation, ca. 1930
Tramlijn 3 op het stationsplein. Lijn 3 had zijn eindhalte bij het hoofdstation.
Fotograaf onbekend
NL-GnGRA_1785_11351
11.

Gedempte Zuiderdiep, 19??
Jaartal onbekend (tussen 1926 en 1949). Links het Nieuwsblad van het Noorden-gebouw met ernaast “Café Centrum T.S. Poll”. Rechts een groepje nieuwsgierigen.
Fotograaf onbekend
NL-GnGRA_1785_2981

Op de pagina De Groninger tram vroeger is meer informatie te vinden over de Gemeente Tram Groningen en de andere trambedrijven die in Groningen gereden hebben. Op de website Beeldbank Groningen is een collectie van tienduizenden foto’s te vinden van de provincie Groningen.

Advertenties

Tags: , , ,

3 Reacties to “Foto’s: de Gemeente Tram Groningen”

  1. VIN Says:

    Dat zijn oude foto’s! Op nieuwe foto’s zie ik liever wat meer groen dmv bloembakken en bomen ipv een bouwput en later overal metaal. Laat Groningen gewoon Groningen en maak er geen Rotterdam van! Ik vind de bussen op de Grote Markt nu al belachelijk. Het centrum moet vrij zijn van verkeer, op voetgangers en fietsers na!!!!

  2. Menno Mulder Says:

    Kunnen jullie bij de Groninger Tram vroeger nog even aangeven dat de spoorwijdte van de elektrische tram destijds 1000 mm was ? Deze spoorwijdte wordt thans o.a. nog gebruikt bij de kusttram van Vlaanderen en de tram in Antwerpen.

    • Karrs Says:

      Bedankt voor het attentiepunt, ik zet de spoorbreedten er nog even bij.

Reacties zijn gesloten.