Spot de Intercity!

by

Het beeld bestaat dat een regiotram zo groot (en zo zwaar) is als een trein. Op onze site hebben we dit misverstand natuurlijk al behandeld, maar toch deed de fractievoorzitter van D’66, Ton Schroor, dinsdagmiddag op OOG TV de uitspraak “Geen intercity op de Grote Markt“. D’66 is vóór een stadstram, maar tegen een regiotram. Als tegenargumenten draagt Schroor aan dat een regiotram te duur is, dat een regiotram niet ingepast kan worden in het Noordelijke spoornet en dat de regiotram te groot en zwaar is voor de stad. Zo vraagt Schroor zich af hoe het zou zijn als er een trein doorschiet de tramrails op!

Schroor chargeert nogal, natuurlijk, maar laten wij eens terug chargeren en er een spelletje van maken. We hebben twee foto’s mogen gebruiken van de website Haagstramnieuws.org. Eén van de voertuigen is een stadstrammetje, de ander is een regiotram. De vraag is simpel: Spot de Intercity!

Zoek de Intercity!

10 mei 2007, De Uithof in Den Haag. Spot de Intercity!

Zoek de Intercity! (2)

Ook op deze foto: Spot de Intercity!

Alle gekheid op een stokje en onder het mom van “een plaatje zegt meer dan duizend woorden”: Regiotrams, zoals de bovenstaande RegioCitadis van RandstadRail, zijn gewoon trams. Anders hadden ze wel stadstrein of regiotrein geheten. Ze zijn over het algemeen breder en zwaarder, omdat ze het spoor op moeten kunnen. Er is dan ook een bredere en zwaarder gefundeerde baan voor nodig. Maar het zijn en blijven gewoon trams en ze rijden in Den Haag, Kassel, Montpellier, Saarbrücken en tal van andere steden gewoon op de weg tussen het andere verkeer in.

Wat we maar willen zeggen, is dat de angst voor de grootte en zwaarte van de regiotram volgens ons nogal onterecht is. Het is géén trein. Sterker nog: als ze straks op station Hoogezand stoppen, dan stappen we nog steeds in de tram en niet in de trein, ook al is het officiëel een “tramtrein” en rijdt hij over een spoorweg.

Lees meer in ons achtergrondartikel “Misverstanden over de tram“.
Met dank aan R. Weterings, www.haagstramnieuws.org

Tags: , , ,

4 Reacties to “Spot de Intercity!”

  1. VIN Says:

    Belachelijk dom en zonde dat Groningen graag op een grote stad wil lijken door er grote gebouwen en een tram neer te zetten. De kracht van Groningen is juist dat het een groot gezellig dorp is, dat moet zo blijven. Van mij mag al het openbaar vervoer uit de directe binnenstad zoals de grote markt. Ook de bussen. Rijd maar op het Zuiderdiep, dat is centraal genoeg. Ik was laatst in Zwolle, daar is het supergezellig in de binnenstad, en groen. Dus meer groen dmv bloembakken en bomen, en minder verkeer. En betere fietspaden. En zeker weten nooit nooit nooit nooit nooit een tram! Geldverspilling en stadsbederf. Geen openbaar vervoer in de directe binnenstad!!!!

  2. Martinistadjer Says:

    Ik plaatste mijn reactie omdat ik altijd regiotrams zie met een stroomgeleider, maar toen ik mijn reactie had geplaatst dacht ik: die is natuurlijk voor het tramspoor en niet voor het treinspoor 🙂
    Maar als de dieselmotor netjes is weggewerkt in het dak en dit (bijna) niet van invloed is op de vormgeving van de tram dan is voor mij het grootste nadeel van een regiotram t.o.v een stadstram verdwenen. Ik was toch wel bang dat ze er wat plomper uit zouden zien en geen doorkijk door de hele tram zouden hebben. Maar zo’n tram als hierboven (die blauw-witte dan, die andere is iets te jaren 50) zou ik hier best willen hebben.

  3. Martinistadjer Says:

    Leuk, die plaatjes van regiotrams, maar… houd er rekening mee dat ‘onze’ regiotram een dieseltje wordt. Waar komt het motorcompartiment? Net zo als bij de Arriva-treinen? Of direct achter de bestuurder? Ik denk (vrees) dat een dieselregiotram iets minder elegant is dan wat we hier zien.

    • Karrs Says:

      Dit zijn de regiotrams die ook een dieselmotor hebben. Het zijn precies dezelfde trams. Dat wil overigens niet zeggen dat dit ook de trams van Groningen worden; daarover is nog niets beslist.

      Even zien, in de RegioCitadissen van Kassel (die gelijk zijn aan die van Den Haag, die je hier ziet) zit de dieselmotor in het middendeel.

      Edit (13/02): ik denk dat ik de strekking van je vraag nu begrijp. De dieselmotoren van deze trams zitten niet in een aparte gondel, zoals nu bij de Spurt, maar in het dak van de tram. Dus er is alle reden om aan te nemen dat áls er hybride voertuigen komen, ze wel degelijk mooi en elegant zijn vormgegeven.

Reacties zijn gesloten.