Tram zonder bovenleiding: de Primove

by

Artist impression van de Primove

Het laatste artikel in een serie van drie over trams zonder bovenleiding. Eerder werd op deze website de Japanse SWIMO-batterijtram belicht, en het ApS-systeem dat in Bordeaux wordt gebruikt. Nu aandacht voor een systeem dat in Duitsland wordt ontwikkeld door het Canadese bedrijf Bombardier. Het systeem, met de naam ‘Primove’, maakt gebruik van de inductietechniek. De techniek werkt nog zeker niet vlekkeloos, dus het is onwaarschijnlijk dat Groningen er in 2014 gebruik van zal gaan maken. Maar revolutionair is het zeker!

De Primove maakt gebruik van dezelfde techniek als moderne elektrische tandenborstels. De elektriciteit wordt overgedragen van een koperdraad onder het wegdek naar de tram, zonder dat er fysiek contact gemaakt wordt. Waar bij de ApS-techniek in Bordeaux een derde rail in het wegdek ligt, is bij de Primove alleen de tramrails zelf zichtbaar aanwezig.

Uitbeelding van het energiesysteem van de Primove

Bij de demonstratie in de Duitse stad Bautzen in januari 2009 bleek wel dat de Primove nog niet klaar is voor gebruik. Via inductie lukt het wel om een tandenborstel genoeg energie te geven om poetsbewegingen te maken, maar om genoeg energie over te dragen om een tientallen tonnen zware tram voort te bewegen is een stuk lastiger. Uiteindelijk lukte het om de tram op lage snelheid een stukje te laten rijden zonder gebruik van bovenleiding. “En dat is revolutionair”, zegt bovenleidingspecialist Harrie Peters in de Volkskrant. “Het via inductie voortbewegen van zoiets zwaars als een tram is nog nooit vertoond.”

Net als de SWIMO in Japan heeft de Primove-tram een accu bij het dak, en wordt er gebruik gemaakt van ‘recuperatief remmen’. De energie die vrijkomt bij het tot stilstand brengen van de tram wordt omgezet in elektriciteit en teruggegeven aan de accu.

De aanlegkosten voor een tramlijn met inductietechniek zijn 30% hoger dan voor een lijn met bovenleiding. Volgens Bombardier zijn de onderhoudskosten wel een stuk lager. Bovenleidingen moeten onderhouden worden en van tijd tot tijd vervangen, terwijl de koperdraad onder de grond wel 100 jaar kan blijven liggen. Het is echter zeer onduidelijk of en vooral wanneer de techniek klaar is voor gebruik. In januari 2009 heeft het projectbureau RegioTram gezegd de ontwikkelingen in de gaten te houden, maar pas een nieuwe techniek te gaan gebruiken als bewezen is dat het veilig en stabiel is. De kans dat dit in 2014 het geval is, is klein.

In het onderstaande (Engelstalige) filmpje wordt precies uitgelegd hoe het Primove-systeem werkt.

Meer informatie over de Primove is onder andere te vinden op de website van de fabrikant Bombardier: “PRIMOVE Catenary-Free Technology” (Engels) of “PRIMOVE: fahrdrahtloser Betrieb” (Duits).

Advertenties

Tags: , , ,

Eén reactie to “Tram zonder bovenleiding: de Primove”

  1. bert kriekemans Says:

    De magentische velden dulden geen stal wapening in de betonnen bedding van de tram. Daarom levert Fortius, non ferrous wapening in de vorm van staven of vezels , die niet interferren.
    We hebben reeds toepassingen in Gent en Eidnhoven.
    contacteer ons op tel: +32 13326873

    Bert Kriekemans
    Fortius
    België

Reacties zijn gesloten.