De terugkeer van de tram in Dijon

by

2013: een tram in Dijon

Deze maand beginnen voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van twee tramlijnen in de Franse stad Dijon, in de regio Bourgondië. Begonnen wordt met het verleggen van ondergrondse leidingen en kabels, het verwijderen van obstakels, aanleggen van tijdelijke wegen en het inrichten van bouwplaatsen. Het is de bedoeling de werkzaamheden eind van 2012 te voltooien, zodat beide tramlijnen in januari 2013 in gebruik genomen kunnen worden.

Avenue Foch, binnenstad

Dijon is een stad met zo’n 155.000 inwoners, aan de snelweg tussen Lyon en Luxemburg. In het stedelijk gebied van Dijon wonen circa 260.000 mensen. Door zijn ligging heeft Dijon een belangrijke regionale functie en ongeveer 135.000 arbeidsplaatsen. Dat leidt ertoe dat veel mensen uit de regio met de auto naar Dijon reizen. Veel auto’s en bussen zorgen ervoor dat het verkeer in het centrum van de stad steeds vaker vastloopt. Om daar een einde aan te maken heeft het bestuur van het stadsgewest Dijon met algemene stemmen besloten om twee tramlijnen aan te leggen. Net als in andere steden koos men voor de tram omdat daarmee op een schone manier veel reizigers comfortabel kunnen worden vervoerd. Ook verwacht men met de tram reizigers te trekken die nu nog voor de auto kiezen. Met de tram zal het aantal bussen in het stadscentrum flink afnemen, terwijl de stadsvernieuwing een impuls krijgt. Met de aanleg van in totaal 20 km aan tramlijnen is een bedrag van € 400 miljoen gemoeid. Helemaal nieuw is een tram in Dijon niet, want tussen 1895 en 1961 reed al eerder een tram.

Twee tramlijnen

De tramlijnen A en B

De 2 tramlijnen A en B

Net als men in Groningen van plan is besloot men in Dijon om meteen 2 tramlijnen aan te leggen. Men verwacht op den duur met beide tramlijnen zo’n 90.000 reizigers per dag te vervoeren. Lijn A loopt van het noorden via het centrum naar het zuiden van de stad. De bussen op deze route vervoeren momenteel zo’n 30.000 reizigers per dag. Deze tramlijn zal het centraal station, bedrijventerreinen, diverse woonwijken, winkelcentra, P+R-terreinen, de binnenstad en een ziekenhuis  met elkaar verbinden. De tram zal over dit 11,5 km lange traject zo’n 34 minuten doen (nu 45-50 minuten met de bus), en stopt bij 20 haltes.

Tram op de Place Darcy

Lijn B gaat van het centraal station via het centrum naar de wijk Quetigny, in het oosten van de stad. Door deze 8,5 km lange tramlijn worden het centraal station, de binnenstad, het congrescentrum, de universiteit, het Olympisch zwembad en meerdere wijken met elkaar verbonden. Over een afstand van één kilometer, tussen het centraal station en het centrum, maken de lijnen A en B gebruik van hetzelfde tracé. De 16 haltes van Lijn B liggen ongeveer 500 meter uit elkaar, terwijl de tram over het gehele traject zo’n 26 minuten zal doen. De huidige bussen, die nu op deze route zo’n 20.000 reizigers per dag vervoeren, doen daar zo’n 36 minuten over. Het traject van Lijn B komt langs de locatie waar in 2025 het TGV-station Dijon Porte Neuve zal worden geopend. Op langere termijn kan lijn B worden doorgetrokken naar een ontwikkelingsgebied ten noorden van Quetigny. Daar is in de toekomst ruimte voor 6.500 arbeidsplaatsen.

Samenwerking met Brest

Van dit model zijn 32 tramstellen besteld

Een opvallende kleur!

Bij het aanbesteden van de tramstellen heeft Dijon samengewerkt met de stad Brest, waar eveneens een  tramlijn wordt aangelegd. De steden hebben samen uiteindelijk 52 trams van het type Citadis besteld bij de Franse tramfabrikant Alstom. Die tramstellen zijn 32 meter lang en bieden ruimte aan meer dan 200 reizigers. 32 trams krijgen een cassis(paars/roze)-antraciet kleur, en gaan rijden in Dijon. De 20 trams voor Brest worden groen-antraciet gespoten. Met de order is een bedrag van circa € 106,5 miljoen gemoeid. Door de tramstellen gezamenlijk aan te besteden konden de steden samen zo’n € 9 miljoen besparen.

Project Tramstore21

De tram op het plein voor het Centraal Station

Bij het Centraal Station

Samen met Rotterdam, Brussel, Blackpool en het Fraunhofer Institut is Dijon in het project TramStore21 gestapt. In dat project wisselen de partners informatie en ervaringen uit en werken zij samen om duurzame tramremises te bouwen. Daartoe wordt op diverse gebieden onderzoek gedaan. Wat zijn geschikte locaties? Hoe richt je een remise in? Hoe worden de omgeving en het milieu ontzien? De resultaten die dit project (PDF) opleveren zijn onder meer bedoeld om als referentie te dienen voor de bouw van remises in heel Europa.

Meer informatie

Op de site van de de stadsregio Grand Dijon is meer informatie te vinden over de tramplannen. De informatie is alleen beschikbaar in het Frans. Op de site staan onder meer impressies van straten waar de tram doorheen zal rijden.

Advertenties

Tags: , , , ,

3 Reacties to “De terugkeer van de tram in Dijon”

  1. f.a.houtman. Says:

    Geachte.
    Het is de laatste decennia bewezen,dat juiste inpassing in z.g.n. provinciesteden van nieuwe tramlijnen een groot succes is geworden en gebleken.Prognoses wat vervoercijfers betreft zijn in verreweg de meeste gevallen ver in de plus uitgevallen.

    Hoogachtend. f.a.houtman.

  2. Erik Says:

    Op deze pagina zijn oude foto’s van de vroegere tram in Dijon te zien;

    http://www.amtuir.org/03_htu_cp/03_reseau_france_cp/dijon_cp/texte_cp_dijon.htm

  3. hooghoudt Says:

    Interessant artikel, bedankt!

Reacties zijn gesloten.