De tram in de Franse stad Reims

by

Veel belangstelling bij de komst van de tram, 2011

In de Noordfranse stad Reims is in april 2011 een nieuw tramnetwerk in gebruik genomen. Reims is qua omvang goed te vergelijken met Groningen; in de gemeente wonen 184.000 mensen (Groningen 193.000). De stad is een belangrijk regionaal centrum in de Champagnestreek, halverwege tussen Parijs en Luxemburg.

De organisatie ‘Reims Métropole’, een samenwerkingsverband van zes gemeenten, voert de regie over het tramproject. Het tramnetwerk zal in eerste instantie uit twee lijnen bestaan die samen 11,2 km lang zijn. Lijn 1A (groen in het kaartje) wordt de belangrijkste lijn: in de spits zal er elke vier minuten een tram langskomen. Deze lijn loopt van de noordelijke wijk Orgeval naar het ziekenhuis in het zuiden, via onder andere de binnenstad, een theater, het belangrijkse spoorwegstation en een bedrijvenpark. Lijn 1B (roze) zal minder regelmatig rijden. De TGV (hogesnelheidstrein) van Parijs naar Straatsburg komt langs het station Champagne-Ardenne, net ten zuiden van de stad. Elke keer als er een TGV aankomt zal er van het TGV-station een tram naar het andere station rijden. Het tramnetwerk telt 23 haltes.

Trams in diverse kleuren

De tramdienst wordt gereden met 18 tramstellen van het type Alstom Citadis 302. De trams zijn een opvallende verschijning in de stad. Is het niet vanwege hun bijzondere voorkant (die is afgeleid van een champagneglas) dan is het wel vanwege de 8 pastelkleuren waarin de trams gespoten zijn.

De werkzaamheden aan het tramnetwerk zijn in maart 2008 begonnen. Aanvankelijk was meer dan de helft van de inwoners tegen de tram, maar die tegenstand, en meerdere rechtszaken, konden de tram niet tegenhouden. De kosten van het project bedroegen € 345 miljoen, wat neerkomt op ongeveer € 30,8 miljoen per kilometer. De keuze voor de tram was met name ingegeven door de volgende redenen.

  1. Verbetering van het openbaar vervoer: Met de tram wordt een geloofwaardig alternatief voor de auto geboden. Volgens het trambureau trekt het openbaar vervoer op het toekomstige tramtraject momenteel jaarlijks 30 miljoen passagiers. Na oplevering van de tram zullen dat er 42 miljoen zijn.
  2. De keuze voor intermodaliteit: Door het bieden van overstapmogelijkheden op treinstations en P+R-terreinen zullen meer mensen voor in ieder geval een deel van hun traject gebruik maken van het openbaar vervoer. Forenzen rijden bijvoorbeeld met de auto naar de P+R-parkeerplaats en vervolgen hun trip naar de binnenstad met de tram.
  3. Behoud van het milieu: Omdat de tram op elektriciteit rijdt zorgt deze in de stad niet voor vervuiling.
  4. Herontwikkeling van de openbare ruimte: Voor de aanleg van de tram moeten straten opengebroken worden. Dat biedt meteen een mooie kans op het opnieuw inrichten van deze straten. Op delen van het traject kan de tram op een vrije grasbaan gaan rijden. Rond het tramtracé in Reims zullen 1159 bomen geplant worden.
  5. Het creëren van een economische dynamiek: De komst van de tram zorgt voor een stimulering voor de lokale en regionale economie. Daarnaast zorgt de tram gedurende de twee jaar van de aanleg voor 500 extra arbeidsplaatsen.

Dankzij de middelste ‘rail’ is geen bovenleiding nodig

In Reims wordt gereden met trams van het type Citadis, waarmee ook in onder andere Rotterdam en Parijs gereden wordt. Net als Bordeaux zal Reims gebruik gaan maken van trams met de ApS-techniek. Hierdoor zijn er in de binnenstad geen bovenleidingen nodig. Op GroningerTram.com is over deze techniek het artikel ‘Trams zonder bovenleiding in Bordeaux‘ geschreven.

Meer informatie over de tramplannen in Reims is te vinden op de website Citura.fr en in een artikel op de Franse Wikipedia. De informatie op die sites staat er alleen in het Frans. In het Nederlands is informatie over de tram in Reims te vinden in een document (PDF) op de site van Nirov.

 

De tram vervoert ruim 42.500 reizigers per dag

UPDATE 18 mei 2012.  Een jaar na ingebruikname blijkt dat de tram in Reims een groot succes is. Dat blijkt uit een onderzoek dat is gedaan in opdracht van Citura, de vervoerautoriteit in Reims. Gemiddeld maken ruim 42.500 reizigers per dag gebruik van de tram. 74% van de bevolking is positief over de tram, met name jongeren (83%) en inwoners die nabij de trambaan wonen. De tram wordt gezien als een milieuvriendelijk (91%), comfortabel (85%) en modern (77%) vervoermiddel waarmee je gemakkelijker de stad in gaat dan met de auto (76%). Ongeveer de helft van de inwoners van het stedelijk gebied van Reims heeft in de afgelopen maand zelf de tram gebruikt, en meer dan 80% van de ondervraagden ziet graag dat het tramnetwerk wordt uitgebreid. Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan 80% tevreden is over de dienstregeling en de service. Opvallend is dat er nogal veel zwartrijders van de tram gebruik hebben gemaakt. Een campagne, met onder meer extra controles, moet dat tegengaan.

Advertenties

Tags: , , ,

Eén reactie to “De tram in de Franse stad Reims”

  1. Bert Says:

    Leuk zo’n vergelijking tussen een stad als Reims en Groningeen.
    Wat betreft de mogelijkheden van een tram wordt wel vergeten dat Reims iets meer ruimte heeft in de binnenstad als Groningen. En in Groningen is het aandeel van de fiets >50% in het verkeer. In Frankrijk, en ook in Reims, is 10% fetsaandeel al veel.

Reacties zijn gesloten.