Tram goedkoper en beter dan bus!

by

(laatste update: 17-12-2009 18:37) Goed nieuws voor de tram, vanochtend op Radio Noord. In opdracht van Provinciale Staten heeft adviesburo Goudappel Coffeng onderzocht of andere vervoerssystemen goedkoper zijn dan de tram. De Staten verzochten om zo’n onderzoek om een keuze te kunnen maken voor het beste vervoerssysteem voor de stad en de regio. Uit het onderzoek blijkt dat alternatieve systemen niet goedkoper zijn. Ook een verbeterd busnetwerk is niet goedkoper. Om de te verwachten reizigersgroei te kunnen opvangen zijn veel meer bussen nodig dan nu het geval is. De exploitatie van een verbeterd busnetwerk is 5 tot 8,5 miljoen euro per jaar duurder dan de exploitatie van de tram.

Het onderzoek van Goudappel Coffeng is te vinden op de website van het projectburo Regiotram. De brief die het College van Gedeputeerde Staten hierover aan Provinciale Staten heeft gestuurd is hier te lezen.

Ook het Dagblad van het Noorden had vandaag aandacht voor de tram, en voor het rapport waaruit het bovenstaande blijkt. De Groningse gedeputeerde Marc Jager van het CDA is “om” en kiest voor de tram als oplossing voor de verwachte openbaar vervoerproblemen in Groningen. Marc Jager zette eerder vraagtekens bij het project, maar heeft een nieuw rapport van Goudappel Coffeng onder ogen gekregen. Hier de tekst uit het Dagblad van het Noorden van vandaag:

“Twijfelende Marc Jager ’om’: leve de tram
De Groningse gedeputeerde Marc Jager (CDA), die eerder niet schroomde om zijn aarzelingen over de aanleg van de regiotram te uiten, is ’om’. Een nieuw onderzoek van Goudappel Coffeng wijst volgens hem ondubbelzinnig uit dat de bus geen alternatief is voor de beide tramlijnen. De diepenring en de Stationsweg raken volgens het rapport verstopt als Groningen alle openbaar vervoer met bussen wil doen. Over de Grote Markt rijden dan net zoveel bussen als nu en er stappen minder forensen in het openbaar vervoer. De tram levert volgens het rapport 6000 extra ov-reizigers op en scheelt 9000 autobewegingen per dag. Bij deze berekeningen is de ’x-factor’ van de tram – wethouder Karin Dekker (Groen- Links) noemt dat een hoog sexy gehalte – niet meegerekend. In sommige Europese steden leverde de komst van de tram onverwacht veel (soms tientallen procenten) extra reizigers op. Door de ov-stromen zoveel mogelijk te bundelen – op de ’studentenlijn’ naar Zernike en de ’ziekenhuislijn’ langs het UMCG naar Kardinge – ontstaat zo’n grote vervoersstroom dat een tram volgens het rapport gemakkelijk uit kan. Op rustige momenten is het nog zo druk dat er vaker een tram rijdt dan nu een bus. Door de bundeling hoeft de overheid per tramreiziger een kwart minder geld bij te leggen dan voor een busreiziger. De onderzoekers sommen ook nadelen van een tram op: het systeem is niet flexibel en 100 miljoen euro duurder in aanleg. Het veroorzaakt meer bouwhinder en een tram heeft minder haltes. Bovendien wordt maar een klein deel van de stad ontsloten. Een bussysteem verbetert het openbaar vervoer in veel meer delen van de stad. Volgens het plan zouden vanaf transferia pendelbussen rijden naar allerlei stadsdelen, vanuit Hoogkerk bijvoorbeeld naar Zernike, centrum, UMCG, Europapark, Martiniziekenhuis en Haren. De nadelen van een tram kunnen volgens het rapport echter niet tippen aan de verkeerskundige en financiële voordelen. Ook de verkeersveiligheid, de economie en de leefbaarheid (elektrisch vervoer) in de stad zouden er met een tram veel meer op vooruit gaan. Met een busplan zou Groningen zich de komende jaren nog wel kunnen redden, maar als de groei doorzet niet tot ver na 2020. Jager: “Het is bovendien zeer de vraag of de regio wel wil meebetalen aan een bus als mensen dan toch met de auto naar de stad blijven gaan.” De gemeenteraad en provinciale staten beslissen begin volgend jaar in principe of de tramplannen doorgaan.”

Advertenties

Tags: , , , ,

4 Reacties to “Tram goedkoper en beter dan bus!”

  1. F.a.Houtman. Says:

    Het is inmiddels alom bekend,dat de tramlijnen die in allerlei soorten steden in Frankrijk aangelegd zijn een schot in de roos zijn ! Neem ook b.v.b in Rotterdam de aanleg van de z.g.n. trampluslijnen welke nog steeds wat vervoer betreft groeiende zijn. Steden met een inwoneraantal van tussen de 200.000 en 300.000 doen het bijzonder goed. Neem als vorbeeld het nieuwe tramnet in Montpellier [Frankrijk]. Tramlijn 1 vervoert daar op een doordeweekse dag +- 135.000 reizigers. Het is een voldongen feit ,dat er de nodige toestanden voor komen kijken voor e.e.a. gerealiseerd is en dat de betreffende stad bij de aanleg ervan de nodige hinder ondervind. Het is ook bepaald geen goedkope oplossing,maar op de lange termijn is het ook financieel goedkoper dan de autobus! Men verbruikt helaas ook veel financieen aan het maar blijven uitstellen!

  2. Marc Says:

    Die Philleas willen ze ook in Twente invoeren, maar of dat een goed idee is weet ik niet. In Eindhoven staan ze regelmatig in de garage omdat er weer eens iets niet deugt. Ook in Istanbul zijn die bussen ingevoerd, maar daar zijn ze ook al snel in revisie gegaan, de bus kon geen heuveltjes aan en als ze overvol zaten wilden de deuren niet meer dicht( in Istanbul zitten bussen altijd overvol)

    Een tram zou in Eindhoven best goed tot zijn recht komen, Eindhoven is op dit moment de 5de stad van Nederland, daarna volgen Tilburg, Almere en Groningen, dus is het op zich al vreemd dat nog kleinere steden(die ook nog eens niet rond de 200.000 inw hebben zoals Eindhoven, Tilburg, Groningen en Almere) als Nijmegen, Zwolle en Maastricht wel het lichtend voorbeeld van Groningen volgen en een trambaan overwegen.

  3. A. de Haan, TRAM IN EINDHOVEN Says:

    De resultaten van Goudappel zijn ook interessant voor Eindhoven. De wethouder annex voorzitter van de Regioraad SRE voor het vervoer weigert tot nu toe een onderzoek van het zelfde bureau openbaar te maken.
    In dat rapport wordt voor Eindhoven gekeken naar de voertuigkeuze voor de tweede HOV-lijn. De keuze kan gedaan worden door de gemeenteraad. Het onderzoek van Goudappel heeft naar zowel de bus, de Phileas, de trolleybus als de tram gekeken.
    Op grond van de resultaten van het rapport over Groningen lijkt het toch steeds interessanter te worden wat het rapport in Eindhoven te melden heeft. Dus toch ook de tram goedkoper dan de bus en de Phileas op middel- en langere termijn op de Noord-Zuidlijn van Nuenen naar Eindhoven HighTechCentre?

Reacties zijn gesloten.