De ‘renaissance du tramway’ in Frankrijk

by
Tram Le Mans

Tram in Le Mans

In Frankrijk is een ware wederopstanding van de tram gaande. Na de Tweede Wereldoorlog werd in bijna alle steden het tramnetwerk gesloten. Alleen in Lille, Marseille en Saint-Étienne is een tram blijven rijden, hoewel ook in die steden het aantal lijnen verminderd werd. Sinds 1985 vind de ‘renaissance du tramway’ (wedergeboorte van de tram) plaats. Moderne technieken zorgen ervoor dat de tram opnieuw kan concurreren met de bus. Momenteel rijdt er in zestien Franse steden weer een tram, en in meerdere steden bestaan tramplannen.

Tramstedenkaart van Frankrijk (klik voor een grotere versie)

Op bijgaande kaart staan alle steden aangegeven waar momenteel een tram rijdt. In onderstaande lijst nog wat meer details over de verschillende tramsteden.

  • De enige steden die sinds voor de Tweede Wereldoorlog non-stop een tramnetwerk gehad hebben zijn Marseille (sinds 1876), Lille (sinds 1909) en Saint-Étienne (sinds 1881).
  • In 1985 was Nantes de eerste stad in Frankrijk die de tram herinvoerde, nadat in 1958 de tram afgeschaft was. De herinvoering van de tram was een revolutionair idee, omdat overal in Europa nog oude tramnetwerken gesloten werden. Het succes van de tram van Nantes heeft zeker bijgedragen aan de renaissance van de tram in Frankrijk en de rest van Europa. Met in totaal 40 kilometer tramlijn heeft Nantes momenteel een van de grootste netwerken van het land.
  • Over de tram van Grenoble (heringevoerd in 1987) is op deze website het artikel ‘De tram in… Grenoble‘ geschreven.
  • In de jaren 90 voerden drie steden opnieuw een tram in: Parijs (1992), Rouen (1994) en Straatsburg (1994).
  • Na de eeuwwisseling is de renaissance van de Franse tram in een stroomversnelling geraakt. Onder andere Lyon (2001), Le Mans (2007, zie ook ‘De tram in… Le Mans‘), Montpellier (2000), Mulhouse (2006), Nice (2007), Orléans (2000) en Valenciennes (2007) kregen een tram.
  • Bordeaux is een geval apart. In deze West-Franse stad rijden sinds 2003 trams zonder bovenleiding. Zie voor meer informatie hierover het artikel ‘Trams zonder bovenleiding in Bordeaux‘ op deze website.
  • Drie steden hebben een tram ingevoerd die niet op rails rijdt, maar op banden. Deze bandentrams rijden in Nancy (sinds 2000), Caen (sinds 2002) en Clermont-Ferrand (sinds 2006).
  • Onder andere in Angers, Brest (zie ook ‘Tramplannen in Brest, Frankrijk‘) en Dijon is de aanleg van een tramlijn bezig.
  • In onder andere Besançon, Le Havre, Thionville en Tours zijn projecten bezig die de realisatie van een tramnetwerk voorbereiden.
  • Het regiotramnetwerk van Saarbrücken (Duitsland, zie ook het artikel ‘De Saarbahn in Saarbrücken‘) steekt de grens over en ligt dus ook voor een gedeelte in Frankrijk.

Meer informatie over de verschillende tramnetwerken is te vinden via Wikipedia: Lijst van tramsteden in Frankrijk, Trams in France (Engels) en Liste des tramways de France (Frans).

Advertenties

Tags: , ,