Tramplannen in Brest, Frankrijk

by

Het logo van de tram in BrestDat de tram in Frankrijk helemaal terug is blijkt wel uit de lange lijst van Franse tramsteden. Een stad  waar de tram binnenkort weer gaat rijden is Brest, in Bretagne. Deze haven- en marinestad ligt in het uiterste westen van Frankrijk en heeft ongeveer 145.000 inwoners. In de tweede wereldoorlog is de stad grotendeels vernietigd. Daarna is de stad wat ruimer en modern opgebouwd. 

Al in 1984 waren er plannen om de tram te laten terugkeren in de stad, maar een referendum gooide roet in het eten. Toch heeft men het enige tijd later opnieuw geprobeerd, deze keer met succes. In 2004 is besloten dat Brest alsnog een tram krijgt. In juli 2009 is men begonnen met de aanleg van de bijna 15 kilometer lange trambaan. Het is de bedoeling dat de eerste tram in de zomer van 2012 gaat rijden. De tram gaat de oostelijke en westelijke delen van de stad met elkaar verbinden en gaat door de belangrijkste woon-, werk- en winkelgebieden rijden. Ongeveer 27% van de bevolking en 38% van de arbeidsplaatsen bevinden zich straks binnen 450 meter van de tramlijn

De route van de tram

Sociaal, ecologisch, economisch
In Brest ziet men de tram als een sociaal, ecologisch en economisch project. Sociaal omdat de tram (nieuwe) wijken en stadsdelen met elkaar en met het centrum verbindt. Sommige wijken krijgen door de aanleg van de trambaan een opknapbeurt. Daarnaast biedt de tram iedereen de mogelijkheid om met het openbaar vervoer te reizen. Door de gelijkvloerse  instap kunnen ook mensen die moeilijk ter been zijn of die een wandelwagen bij zich hebben gemakkelijk instappen.

De ecologische kant van de tram hangt onder meer samen met het terugdringen van het autoverkeer. De tram heeft overal voorrang en zorgt zo voor een comfortabele en snelle verbinding met de binnenstad. Met de tram wil men automobilisten een goed alternatief bieden. Ook zal de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. De aanleg van een trambaan biedt mogelijkheden om de publieke ruimte opnieuw in te richten met voetgangerzones en fietspaden. 

Ten slotte is de tram een economisch project. Met de tram zal de stad aantrekkelijker worden om in te wonen, werken en winkelen. De stad wordt aantrekkelijker waardoor ondernemingen zich er graag vestigen. Daarnaast zal de aanleg van de trambaan werk opleveren voor mensen in de regio. In de periode 2007-2015 worden de sociaal-economische gevolgen van de tram nauwkeurig gevolgd door het agentschap voor ontwikkeling en stedebouwkunde van Brest (ADEUPa). Een speciaal hiervoor opgerichte afdeling zal de gevolgen van de aanleg van de tram nauwkeurig volgen.

De winnaar van de 'tramverkiezing'

Deze kleur en vorm had de voorkeur van het panel

De tram in cijfers
De tramlijn zal ongeveer om de 500 meter een halte krijgen. De gemiddelde snelheid van de tram zal zo’n 20km/uur zijn, inclusief de stops bij de haltes. Men rekent er op dat dagelijks gemiddeld 45.000 reizigers de tram gaan gebruiken, en dat het gebruik van het openbaar vervoer met circa 27% zal toenemen. Met de tramplannen is een bedrag van 298 miljoen euro gemoeid. In de spitsuren zal elke 5 minuten een tram rijden. Om de dienst te kunnen uitvoeren worden 20 tramstellen in gebruik genomen. De bevolking is op meerdere manieren betrokken gehouden bij de tramplannen. Een van die manieren was inspraak in het uiterlijk van de tramstellen. Zo kon de een panel van 123 burgers kiezen welke kleur de trams krijgen en welk model tram er gaat rijden.

De tram in de binnenstad

Tram in de binnenstad

In de toekomst
Intussen werkt de gemeente Brest aan plannen voor een tweede tramlijn. Die lijn moet een groot regionaal ziekenhuis, de noordelijke wijk Bellevue en het centrum met de wijken bij de havens verbinden. Men hoopt dat de trams op deze circa 8 kilometer lange lijn in 2018 of 2020 kunnen rijden, maar zeker is dat nog niet. De definitieve besluitvorming over de tweede lijn heeft nog niet plaatsgevonden. Daarnaast sluit men niet uit dat op langere termijn trams over bestaand spoor als regiotram doorrijden naar plaatsen die liggen aan de spoorlijn naar het noordoosten.  

Nog een tram in de binnenstad

Alle ruimte voor tram en voetgangers

Meer informatie
Veel informatie over de tram in Brest is te vinden op de site van SemTram, de organisatie die de tramlijn aanlegt. En, vrij uniek voor Frankrijk; een groot deel van de informatie is ook in het Engels beschikbaar. De informatie is te vinden op http://www.letram-brest.fr.

Advertenties

Tags: , ,

2 Reacties to “Tramplannen in Brest, Frankrijk”

  1. De terugkeer van de tram in Dijon « GroningerTram.com ::: Zeg ja tegen de tram in Groningen Says:

    […] het aanbesteden van de tramstellen heeft Dijon samengewerkt met de stad Brest, waar eveneens een  tramlijn wordt aangelegd. De steden hebben samen uiteindelijk 52 trams van het […]

  2. De ‘renaissance du tramway’ in Frankrijk « GroningerTram.com ::: Zeg ja tegen de tram in Groningen Says:

    […] andere in Angers, Brest (zie ook ‘Tramplannen in Brest, Frankrijk‘) en Dijon is de aanleg van een tramlijn […]

Reacties zijn gesloten.