ProRail: Regiotram kan niet zomaar op treinrails

by

Radio Noord had vanochtend een reportage over de moeilijkheden die de Regiotram zal ondervinden om na 2020 over normaal spoor de regio in te rijden. Op de website van RTV Noord verscheen daarover het volgende bericht:

GRONINGEN – De Regiotram kan niet zomaar vanuit de stad de provincie in rijden, waarschuwt directeur Cees de Vries van spoorbeheerder Prorail. Hij wijst op een aantal verschillen tussen een tram en een trein, die problemen kunnen veroorzaken.

Het project Regiotram heeft een kostenplaatje van 700 miljoen euro en er wordt al druk gewerkt aan de plannen voor de aanleg. De eerste tramlijn naar Zernike moet in 2014 gereed zijn. Aansluitend wordt de tweede lijn naar Kardinge aangelegd. Daarna moet de tram de regio in.

De topman van Prorail waarschuwt voor veiligheidsproblemen en de drukte op het spoor. Zo is een gewone stadstram veel kleiner en lichter dan een trein, maar om op het spoor te kunnen moet het wel tegen het geweld van een langsrazende trein kunnen. Ook kan de hoge frequentie waarop een stadstram rijdt een probleem vormen voor de dienstregeling van de trein. Het spoornet in het Noorden is in concessies verdeeld en toegewezen aan de NS en Arriva. Die hebben het alleenrecht op hun deel van het spoor.

Gedeputeerde Marc Jager erkent dat de tram niet zomaar het spoor op kan, maar dat hoeft ook niet, omdat het pas na 2020 zal gebeuren, aldus Jager. In de Provinciale Staten is verbaasd gereageerd op de uitspraken van De Vries. Over een paar maanden moet er duidelijkheid komen. Dan geven de Staten hun definitive oordeel over de komst van de regiotram.

Het bericht van RTV Noord en de reportage zijn hier te vinden.  In die reportage gesprekken met de heer De Vries van ProRail, gedeputeerde De Jager en een VVD-statenlid. Overigens moet worden opgemerkt dat de plannen voor de tram niet 700 miljoen maar circa 300 miljoen euro kosten. In de 700 miljoen euro zijn niet alleen plannen voor de Regiotram opgenomen, maar is ook geld gereserveerd voor extra treinen naar Zwolle en Leeuwarden en het doorkoppelen van regionale treinen.

Advertenties

Tags: , , ,

Eén reactie to “ProRail: Regiotram kan niet zomaar op treinrails”

  1. F.a.houtman. Says:

    Als de eerste geplande tramlijn in gebruik wordt genomen ,[in 2014] zal men constateren dat dit zeer zeker geen verkeerde keus is geweest! Men moet er van tevoren wel terdege voor zorgdragen dat de jiuste route gekozen wordt ! Het passagiersvervoer ten opzichte van de huidige busverbindingen zal met een zeer belangrijk percentage omhooggaan.Eventueel strengelspoor hoeft geen beletsel te zijn voor een hoge freqwentie, wel moet de d.regeling hierop worden afgestemd. Dat men tegenstanders blijft houden is normaal! Dit relaas is vrij kort,maar toch nog een voorbeeld uit Rotterdam . Hier kwam tramlijn 25 als nieuwe tramlijn in nov.2004 in dienst .In R.dam zuid wilde men via de groene hilledijk,[winkelstraat] rechtuit richting Barendrecht .De winkeliers waren hiertegen,zodanig dat voormalig minister Netelenbos zich ter plaatse kwam orienteren.Het gevolg was dat tram 25 omgeleid is via randweg,[bestaand tramtrace]en de breeweg om vervolgens weer op de verlengde groenehilledijk te komen.E.e.a. heeft het nodige meer gekost en 1,5 min.rijtijd meerveroorzaakt . Het eindproduct is als volgt,de trams werden steeds drukker,[gaan a.s 14 dec.2009 zelfs tussen 7.00 h en 19.00 h om de 5 min. rijden] terwijl de ene na de andere winkel failliet is gegaan.Over zakelijk bekeken gesproken! Vr groeten.

Reacties zijn gesloten.