Bovenleidingloze tram: de SWIMO

by

De SWIMO-tram

Sinds het verdwijnen van paarden- en stoomtrams worden nagenoeg alle trams in de wereld elektrisch aangedreven via bovenleidingen. Er zijn echter meerdere technieken in ontwikkeling die een elektrische tram zonder bovenleiding mogelijk maken. Het is zeer onzeker of deze nieuwe technieken binnen een aantal jaar stabiel genoeg zijn om in te voeren in Groningen. In januari 2009 heeft het projectbureau gezegd de ontwikkelingen in de gaten te houden, maar ook is aangegeven dat zulke trams alleen gebruikt zullen worden als bewezen is dat ze goed werken. Momenteel wordt aan bovenleidingloze elektrische trams gewerkt in Duitsland, Frankrijk en Japan. Deze drie technieken zullen behandeld worden op GroningerTram.com, beginnende met de Japanse ‘accutram’ die de naam SWIMO heeft gekregen.

Kawasaki, het Japanse bedrijf bekend als bouwer van motorfietsen, produceert ook treinen en trams. Sinds een aantal jaren houdt het megabedrijf (ruim 30.000 werknemers) zich bezig met het ontwikkelen van de SWIMO, een revolutionaire “accutram” die bovenleidingvrij kan rijden.

De Kawasaki gigacell-batterij

In de SWIMO zit een ‘Gigacell battery’. Dit is een nikkel-metaalhydride-accu, waarmee het in feite een extra grote versie van een oplaadbare AA-batterij is. De accu geeft genoeg energie aan de tram om tien kilometer te kunnen rijden, maar dat is voor veel tramlijnen niet genoeg. De accu in de nieuwe Kawasakitram kan daarom opgeladen worden bij elke halte. Tijdens het in- en uitstappen van de passagiers laadt de batterij in ongeveer 10 seconden weer geheel op. Een andere mogelijkheid is het aanbrengen van bovenleiding op een deel van het traject. In beide gevallen hoeven de trams niet na elke rit terug naar de remise om op te laden, maar kunnen ze aan een stuk door rijden. Een extra milieuvriendelijke toevoeging is het ‘recuperatief remmen’. De energie die vrijkomt bij het tot stilstand brengen van de tram wordt omgezet in elektriciteit en teruggegeven aan de accu.

Testrit van de SWIMO in Sapporo

De gigacell-technologie is in het jaar 2006 voor het eerst met succes getest op een Chikuho 2000-trein. In 2007 is in het stadje Harima voor het eerst getest op een lijn die voor een deel geëlektrificeerd was en voor een deel niet. Vervolgens is in 2008 een pilotproject uitgevoerd met de SWIMO in de miljoenenstad Sapporo. Nog nergens is de SWIMO operationeel, maar Kawasaki geeft aan dat de tram geheel veilig is en klaar voor gebruik.

Meer informatie over het project is helaas nagenoeg alleen in het Japans te vinden. Binnenkort op deze website informatie over twee andere projecten voor bovenleidingloze trams: het Franse ApS en de Primove uit Duitsland.

Bronnen van afbeeldingen: Japan Railway Magazine (railf.jp) en Japan Overseas Rolling Stock Association (jorsa.or.jp)

Advertenties

Tags: , , ,

3 Reacties to “Bovenleidingloze tram: de SWIMO”

  1. Tram zonder bovenleiding: de Primove « GroningerTram.com ::: Zeg ja tegen de tram in Groningen Says:

    […] in een serie van drie over trams zonder bovenleiding. Eerder werd op deze website de Japanse SWIMO-batterijtram belicht, en het ApS-systeem dat in Bordeaux wordt gebruikt. Nu aandacht voor een […]

  2. J. Zuidema Says:

    dez oplossing is vrij duur en (nog) storingsgevoelig. M.i. wordt het gezicht van de binnenstad (Grote markt) geen geweld aangedaan door het plaasten van bijv. retrobovenleidingsmasten met een enkele (rij)draad.
    Juist ook als er op een moment geen tram rijdt, is de tram hoe dan ook d.m.v.de masten etc. op een positieve wijze significant aanwezig

  3. Trams zonder bovenleiding in Bordeaux « GroningerTram.com Says:

    […] bovenleiding mogelijk maken. Nadat op GroningerTram.com eerder de Japanse ‘accutram’ SWIMO behandeld is, nu aandacht voor het Franse systeem Alimentation par le Sol (ApS): “voeding door de […]

Reacties zijn gesloten.