Christenunie houdt vast aan tram

by

Nadat vorige week de ledenvergadering van de SP nog eens bevestigde achter de plannen voor de tram te staan, bevstigt ook de ChristenUnie haar steun voor de tram. Dat blijkt uit een interview met kandidaat-raadslid Martin Verhoef in de Groninger Gezinsbode. In de verkiezingsrubriek ‘Geef hem/haar de vijf’ stelt deze krant 5 vragen aan kandidaten van partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010. Op de vraag hoe het verder moet met de regiotram antwoordde Verhoef het volgende.  

Als ChristenUnie zijn we voor de aanleg van de Regiotram die voor een deel wordt betaald uit de compensatiegelden van de Zuiderzeelijn. Deze gelden zijn bedoeld om het toenemende verkeer en gebruik van het Openbaar Vervoer in en naar de stad beter te stroomlijnen. Wij zijn voor een verantwoorde aanleg van de Regiotram in het Groningse stadsbeeld waardoor het stadskarakter wordt behouden of zelfs wordt versterkt. Daarbij vind ik het belangrijk te kijken naar veiligheid voor alle verkeersdeelnemers langs het gehele tracé. Van groot belang is ook dat de verschillende wijken een goede verbinding blijven houden met de binnenstad en voorzieningen als de ziekenhuizen. Een uitdaging is het om te zorgen dat de aanleg van de Regiotram financieel binnen de gestelde kaders blijft. Een flinke overschrijding van het budget kan de gemeente zich niet permitteren in een tijd waarin bezuinigd moet gaan worden.

Wie het gehele interview met Martin Verhoef wil lezen kan dat hier vinden.

Advertenties

Tags: , , , ,

5 Reacties to “Christenunie houdt vast aan tram”

  1. Frank Says:

    Tram ergert bewoners Loosduinen
    ANP | Gepubliceerd op 03 december 2009, 08:51
    DEN HAAG – In de Haagse wijk Loosduinen zijn de bewoners van de Nocturnestraat de rijdende trams zat. De tramrails die in 2006 nieuw is aangelegd voor Randstadrail, brokkelt volgens de bewoners af en zorgt voor geluidsoverlast. Het bonkende geluid bezorgt de bewoners veel stress. ANP Video © RTV West

    • Erwin Says:

      Hier is de rails dus blijkbaar niet goed aangelegd. Bij de meeste moderne trams is niet of nauwelijks sprake van geluidsoverlast (alleen eventueel door een bel). “Bij ouderwetse trams komt lawaaihinder veel vaker voor dan bij moderne trams. De redenen hiervoor zijn de verouderde staat van tramlijnen, de verouderde regelgeving met betrekking tot minimale bochthoeken (vanwege kleinere trams) en de mindere zorg die kan worden besteed aan de kwaliteit van de baan door de grootte van het tramnet. Dit geldt ook voor het aanleggen van nieuwe baanvakken bij bestaande (oude) trambedrijven.”

  2. a.sloots Says:

    als grote voorstander wil ik graag reageren ,met verkeerslichten en een bushalte pal onder ons balkon veel bussen lijn 5,7,en de lijnen11 naar zernike en zuidhorn met plusminus 20 stops per uur,en de nodige lawaai en stankoverlast wordt het de hoogste tijd dat de tram komt

  3. k. spence Says:

    I do not live close to the tram line that will go through the city. As a matter of fact I live in a fabulous, expensive apartment on the water close to the city. Apart from my safety should I be in the city, I will not be affected at all. I am rich so an increase in rates will not affect me. I do wonder though where you live and if you would like a tram in your street? I am curious if you are aware that there is a mathematical algorithm that states: any project takes twice as long to achieve and twice as much as is quoted to cost? I really wonder if you would like to be woken up early in the morning the ringing of tram bells every day and especially if you care about the poor people who will be paying for this and can hardly manage on the income they presently have?
    A response would be appreciated, you may reply in Dutch. I have written in English for my convenience.
    Sincerely, Kieron Spence

    • Erwin Says:

      Hoi Kieron, allereerst bedankt voor uw reactie. Er zijn inderdaad projecten die langer duren en duurder zijn dan vooraf voorspeld (denk aan de Noord-Zuidlijn in Amsterdam). Bij veel moderne tramprojecten is dit echter niet het geval. Ook in Groningen is er een nauwkeurige schatting gemaakt voor de benodigde tijd. In Vitoria (Spanje) is dat ook gebeurd en daar is de tramlijn binnen 24 maanden aangelegd (in Groningen is er drie jaar voor gereserveerd). Natuurlijk is er kans op vertraging, maar het is geen vast gegeven.
      Ik woon zelf in de Oosterpoortwijk, waar de tram dus in eerste instantie niet langs zal komen. Persoonlijk vind ik dit jammer want het zou de kwaliteit van de wijk verhogen. Het rinkelen van trambellen zal sowieso buiten het centrum erg meevallen, omdat de tram daar op een vrije baan rijdt waar niemand in de weg kan lopen.
      En ik zie niet echt wat dit met “poor people” te maken heeft. Zeker voor deze bevolkingsgroep is een goed openbaar vervoer een voordeel.

Reacties zijn gesloten.