De tram in… Nottingham

by

2 trams op Old Market Sq.

Nadat er in Engeland honderd jaar geleden veel tramnetwerken bestonden, verdwenen deze bijna allemaal en was er na de jaren 50 nog maar één tramstad over. In Blackpool, aan de westkust van Engeland, rijden onafgebroken trams sinds 1885. De trams die hier rijden zijn veelal ouderwets en er rijden zelfs dubbeldekstrams!

Sinds het begin van de jaren 90 begint de tram in Engeland aan zijn comeback en inmiddels rijden er trams in zes steden. Naast Blackpool gaat het om Birmingham, Manchester, Sheffield, Croydon (een voorstad van Londen) en Nottingham. Deze laatste stad, centraal in Engeland gelegen, heeft in 2004 de tram onder de naam Nottingham Express Transit (NET) geherintroduceerd.

Nottingham, bekend van Robin Hood, is met zo’n 280.000 inwoners groter dan Groningen. Net als de Stad is Nottingham een belangrijk centrum voor de regio. Dit betekent dat niet alleen de inwoners van de stad gebruik maken van de tram, maar ook mensen uit de omliggende steden en dorpen. Ongeveer 20% van de trampassagiers maakt daarom gebruik van een P+R-parkeerplaats met een makkelijke overstap op de tram.

NET Tramkaart

De huidige tramlijn, lijn 1, loopt van het hoofdstation van Nottingham naar het treinstation van het noordelijke voorstadje Hucknall. De 23 haltes doen verder onder andere de Nottingham Trent University (de tweede universiteit van de stad), de binnenstad en het recreatiepark Forest Recreation Ground aan. Een belangrijk voordeel van de tram is de goede verbinding met P+R-terreinen en spoorwegstations. Vanwege het succes van de eerste lijn is de planning dat er in 2014 nog twee tramlijnen gaan rijden. Lijn 2 zal vanaf het hoofdstation naar de woonwijken in het zuiden van de stad lopen en lijn 3 zal het grootste ziekenhuis en de grootste universiteit verbinden met het hoofdstation.

Een NET-tram voor het stadhuis

In het eerste jaar dat de tram reed (maart 2004 tot maart 2005) maakten 8,4 miljoen mensen gebruik van de 14 kilometer lange tramlijn. Dit was ruim boven zelfs de meest optimistische doelstellingen. De voorzitter van de Tram Development Board John Taylor: “Het is fijn om te kunnen zeggen dat we in een jaar onze eerste passagiersdoelen hebben overtroffen. We hebben laten zien dat NET lijn 1 een goed geplande en goed georganiseerde tramlijn is.” Ook zegt hij: “We zijn blij met hoe populair NET zo snel is geworden en met hoe betrouwbaar en makkelijk de tram is. Het heeft gezorgd voor een vernieuwd gevoel van trots en ambitie in de stad en zorgt voor een positief imago voor Nottingham.

In 2008 maakten meer dan 10 miljoen mensen gebruik van tramlijn 1. De Britse minister van verkeer Sadiq Khan (de Camiel Eurlings van Engeland): “De tram van Notthingham blijft een groot succes hebben in het aanmoedigen van mensen gebruik te maken van openbaar vervoer. De geplande uitbreidingen van het netwerken geven de kans dit succes te versterken, en mensen in het zuiden van de stad en forensen krijgen een snellere en makkelijkere toegang tot het stadscentrum.

"Beer By Tram"

De bestuurders zijn dus in ieder geval positief over de tramlijn, en aan het aantal passagiers te zien de inwoners ook. Ook de ondernemers halen hun voordeel uit de tram. Zo staan er bijvoorbeeld op internet uitgebreide overzichten welke winkels te bereiken zijn met de tram. Een bijzondere brochure is “Beer By Tram”. Dit gidsje, “Your guide to some of the best pubs accessible by tram”, geeft een beschrijving van café’s in Nottingham met daarbij een routebeschrijving per tram. Er wordt voor de zekerheid wel bij gewaarschuwd dat je niet in de tram wordt toegelaten als je dronken bent.

Enkele feiten

  • Totale tracélengte: 14 kilometer, waarvan 10 km op een vrije baan
  • Aantal haltes: 23
  • Gemiddeld aantal passagiers per dag: 25.000
  • Frequentie in de spits: elke 5 minuten een tram
  • Tramtype: Bombardier Incentro (rijdt ook in Nantes, Frankrijk)
  • Meer informatie: Officiële website NET (Engels), Wikipedia (Nederlands) , de Beer By Tram-gids (PDF, Engels)
Advertenties

Tags: , , ,