De Saarbahn in Saarbrücken

by

In de binnenstad

Een stad waar al jaren met succes een regiotram rijdt is de Duitse stad Saarbrücken. Deze stad, gelegen vlakbij de Frans grens, heeft bijna 180.000 inwoners. Door de belangrijke regionale functie van de stad pendelen dagelijks ongeveer 60.000 forensen van en naar de stad. Wat dat betreft hebben Groningen en Saarbrücken veel overeenkomsten. In de jaren ’60 van de vorige eeuw is de tramdienst in Saarbrücken gestaakt. Toch zijn 30 jaar later opnieuw plannen gemaakt voor een tram door de binnenstad en naar plaatsen in de omgeving. De aanleiding hiervoor was de sterke groei van het autoverkeer, het grote aantal bussen in de binnenstad en het succes van de regiotram in Karlsruhe. Die plannen hebben er in  1997 toe geleid dat de eerste regiotram is gaan rijden. Intussen wordt druk gebouwd aan het verlengen van deze Saarbahn.

De plannen voor de Saarbahn hebben overigens niet alleen tot positieve reacties geleid. In het tijdschrift Op de Rails van september 2009 verscheen een artikel over de nieuwe tram in Groningen, met daarin een beschouwing op het niet door de Ebbingestraten laten lopen van lijn 1. Op de Rails schrijft dat een groep ondernemers in Saarbrücken destijds ook actie heeft gevoerd om de tramlijn uit hun winkelstraat te houden: “De keuze om de tramlijn niet door de belangrijkste winkelstraat (de Bahnhofstrasse) te laten lopen maar door een onbelangrijke parallelstraat, wordt inmiddels zeer betreurd – door de winkeliers in de hoofdstraat, wel te verstaan. Te denken valt ook aan het niet gehonoreerde pleidooi van winkeliers in de Berlijnse Friedrichstrasse om de tram in zuidelijke richting door te trekken, vanwege de verwache gunstige effecten op hun omzet.

Beginjaren Saarbahn

De Saarbahn op het station in Sarreguemines

De Saarbahn is een regiotramlijn die uiteindelijk een lengte van 44 kilometer zal krijgen. Het eerste deel van deze lijn is in oktober 1997 in gebruik genomen. Opvallend is dat de Saarbahn niet begint (of eindigt) in Duitsland, maar in de Franse grensplaats Sarreguemines (circa 22.000 inwoners, Saargemünd in het Duits). Vanaf het station in deze plaats rijdt de Saarbahn over een 1 kilometer lang normaal spoor naar de Duitse grens. Daar vervolgt de tram het spoor om na circa 13 kilometer aan te komen bij het station Brebach, direct ten zuidoosten van Saarbrücken. Bij Brebach verlaat de tram het normaal spoor om via een circa 5 kilometer lange trambaan door de binnenstad naar het hoofdstation van Saarbrücken te rijden.

Op dit moment

De tram op enkelspoor door Riegelsberg

In de jaren daarna is de Saarbahn steeds wat verder verlengd in noordelijke richting. Nadat de trambaan door de noordelijke wijken van Saarbrücken is aangelegd, is de trambaan verlengd naar het zuiden van Riegelsberg. Het circa 5 kilometer lange gedeelte tussen Saarbrücken en Riegelsberg is  parallel aan de Autobahn 1 aangelegd, door een bosrijke omgeving. (Ook de halte daar, in het bos, wordt blijkbaar goed gebruikt; P+R.) Toen in september 2001 met de tram tot de halte Riegelsberg-zuid kon worden gereisd, was de Saarbahn 25,5 kilometer lang. Een lange tijd reed de tram niet verder. In 2002 is besloten de Saarbahn door te trekken via Riegelsberg, Walpershofen, Heusweiler en Eiweiler naar Lebach (20.000 inwoners). Uiteindelijk kon in 2004 worden begonnen met de bouw van het eerste deel van dit traject. Het gedeelte tussen Riegelsberg-zuid en de halte Etzenhofen is op 27 september 2009 feestelijk in gebruik genomen.

De toekomst

Het traject van de Saarbahn

Vanaf Etzenhofen wordt momenteel gewerkt aan verlenging van de Saarbahn naar Lebach. Daarbij was de keuze voor een traject niet echt moeilijk. Men besloot de Saarbaan aan te leggen op het oude traject van de Köllertalbahn. Deze spoorlijn, van Völklingen via Etzenhofen naar Lebach, is in 1985 stilgelegd voor personenvervoer. In 1993 zijn de rails, dwarsliggers, signalen en dergelijke verwijderd. Toch zal er nog veel moeten gebeuren voordat over de oude spoorbaan een tram kan rijden (zie hier). Het is de bedoeling dat in het begin van 2011 de lijn tot Heusweiler is verlengd. In 2013 zal eindpunt Lebach-Jabach bereikt moeten zijn. De Saarbahn is dan 44 kilometer lang.

Plannen voor een verdere uitbouw van het regiotram-netwerk met lijnen vanaf Saarbrücken via bestaand spoor naar Völklingen en Merzig (in het westen) en Scheidt (in het oosten) zijn voorlopig in de ijskast gezet. Het geld ontbreekt en de mening overheerst dat op dit normaal spoor evengoed gewone treinen kunnen blijven rijden.

De tramdienst

Op een trambaan door de stad

Binnen de stad Saarbrücken rijden de trams overdag in een 7,5-minutendienst. Op het traject tussen de halten Brebach en Kleinblittersdorf (in het zuiden), en op het nieuwe traject tussen Saarbrücken-noord en Etzenhofen rijden de trams elk kwartier. Op het resterende deel tussen Kleinblittersdorf en Sarreguemines rijden de trams elk half uur. In de avonduren rijdt de tram minder vaak (respectievelijk elke 15, 30 en 60 minuten). Het was aanvankelijk de bedoeling om overdag elke 5 minuten een tram door de binnenstad te laten rijden, maar dat bleek technisch niet haalbaar. In de spitsuren wordt daarom gereden met gekoppelde tramstellen die samen een lengte hebben van 75 meter. De perrons zijn daarop aangepast.  De tramdienst wordt gereden met 28 trams van Bombardier, de 2,65 meter brede Flexity Link. Tot de opening van het nieuwe gedeelte tussen Riegelsberg-zuid en Etzenhofen maakten gemiddeld 40.000 reizigers per dag gebruik van de Saarbahn. Intussen zal dat aantal flink zijn toegenomen. Overigens rijdt tussen Saarbrücken en Sarreguemines ook nog een paar keer per dag een gewone trein. Die trein stopt niet op tussengelegen stations en rijdt verder naar de Franse stad Straatsburg.

Cijfers en meer

– Lengte van het netwerk: 26 kilometer (2009)

– Aantal stations/halteplaatsen: 23

– Aantal tramstellen: 28

– Aantal reizigers: circa 12,5 miljoen per jaar (in 2008)

– Aantal voertuigkilometers: circa 1,6 miljoen per jaar

Meer informatie is te vinden op http://www.saarbahn.de en op Wikipedia (uitgebreid in het Duits, beperkt in het Nederlands). Een Nederlands reisverslag van iemand die in 2003 met de Saarbahn heeft gereisd vind je hier.

<!–[if gte mso 9]> Normal 0 21 false false false NL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 <![endif]–><!–[if gte mso 9]> <![endif]–> <!–[endif]–>
Advertenties

Tags: , , ,

5 Reacties to “De Saarbahn in Saarbrücken”

  1. Ben Wolff Says:

    Ik ben al 40 jr AVG tram (Karlsruhe) hobbyist wens in de GroningerTram zeer veel Suc.

    Veel groeten Ben Wolff

  2. Ben Wolff Says:

    Als 49 jr AVG tram (Karlsruhe) hoobyist wens in de GroningerTram zeer veel Suc.

    Veel groeten Ben Wolff

  3. De Stadtregionalbahn in Kiel « GroningerTram.com ::: Zeg ja tegen de tram in Groningen Says:

    […] kunnen reizen. Het Karlsruher Modell is intussen door meerdere Duitse steden overgenomen. De Saarbahn in Saarbrücken en de Regiotram in Kassel  zijn enkele voorbeelden daarvan. Ook in de Noordduitse […]

  4. Regiotram: tram voor stad én regio « GroningerTram.com ::: Zeg ja tegen de tram in Groningen Says:

    […] in Groningen gestaan. Over de regiotram in en rond Saarbrücken is op deze website het artikel ‘De Saarbahn in Saarbrücken’ geschreven. In de Franse stad Mulhouse wordt momenteel gebouwd aan een regiotramnetwerk, zie […]

  5. De ‘renaissance du tramway’ in Frankrijk « GroningerTram.com ::: Zeg ja tegen de tram in Groningen Says:

    […] regiotramnetwerk van Saarbrücken (Duitsland, zie ook het artikel ‘De Saarbahn in Saarbrücken‘) steekt de grens over en ligt dus ook voor een gedeelte in […]

Reacties zijn gesloten.