“Bus wel of niet terug in Brugstraat Groningen?”

by

Op de website van het Dagblad van het Noorden verscheen op 17 november 2009 een artikel over busverkeer in de Brugstraat. Door werkzaamheden aan de Abrug, Astraat en Brugstraat rijden bussen al enkele maanden niet meer door deze straten. Er gaan nu stemmen op om het busverkeer ook in de toekomst niet meer door deze smalle straten te laten rijden. De redactie van de krant is benieuwd hoe de bevolking daar over denkt. Hier de inhoud van het betreffende artikel:

“Als de Abrug in Groningen volgende maand is vernieuwd en weer open gaat, keren de vele bussen in principe terug in de Astraat en de Brugstraat. Maar veel mensen vinden die straten te smal voor alle verkeer. Fietsers houden hun hart vast en wandelaars kunnen zich vanaf de smalle stoep geen misstap veroorloven.

Door de werkzaamheden rijden de bussen sinds maart om via de Westerhaven en dat bevalt veel mensen uitstekend. Er gaan in de buurt steeds meer stemmen op om dat zo te houden. Aan de andere kant vrezen winkeliers vrezen omzetverlies als de bus niet terugkeert.

De redactie van Dagblad van het Noorden is nieuwsgierig naar uw mening. Wordt het gezelliger in de straat zonder bus? Moet de Brugstraat bij wijze van proef een tijdje busloos blijven om te kijken hoe dat bevalt? Is een compromis (eenrichtingsverkeer, bijvoorbeeld van de Westersingel naar de Munnekeholm) de oplossing? Laat ons weten wat u ervan vindt.”

Uit de reacties onder het artikel blijkt dat veel mensen de bus graag uit de Brugstraat en Astraat zien verdwijnen. Deze straten zijn smal, de trottoirs zijn niet breed, en fietsstroken ontbreken. Het is goed te begrijpen dat voetgangers, maar vooral fietsers, zich ongemakkelijk voelen als er weer een bus aan komt rijden. Zo is het altijd weer de vraag wat de bus zal doen. Blijft ie achter een fietser rijden, gaat ie er omheen, of moet de bus vol in de remmen voor een bus uit de tegengestelde richting? Deze straten zijn niet geschikt voor intensief busverkeer. Toch gaat het in deze straten niet om af en toe een bus, maar om tientallen bussen per uur die zich door deze straten wurmen.

Niet alleen in de Brugstraat en Astraat speelt dit probleem. Kijk maar eens in de Gelkingestraat, de Ebbingestraten, de Oosterstraat, de Kreupelstraat en op de Grote Markt. Ook daar krioelt het van de bussen – die menig fietser en voetganger de stuipen op het lijf jagen. Momenteel gaat het om circa 900 bussen die dagelijks over de Grote Markt en de toeleidende wegen rijden. En met de verwachte groei van het aantal reizigers worden dat er alleen maar meer…

Of toch niet? De komst van de tram kan een hoop verlichting geven. In ieder geval zullen de Gelkingestraat, de Grote Markt, het Kwinkenplein en de Oude Ebbingestraat dan de bus kwijtraken. Fietsers krijgen daar weer de ruimte, en voelen geen bus meer in hun nek hijgen. Uit de Oosterstraat en de Kreupelstraat verdwijnen bussen. Daar komen trams voor in de plaats. Toch verbetert ook daar de situatie, want er zullen aanzienlijk minder tramstellen rijden dan het aantal bussen dat nu door deze straten rijdt. Zij rijden over herkenbare banen waarvan niet kan worden afgeweken. Bovendien hebben trams minder ruimte nodig dan bussen. Waar op de Grote Markt nu 4 brede rij- en haltestroken voor bussen liggen, voldoen straks 2 smallere trambanen.

De problemen die zich in de Brugstraat voordoen spelen op veel meer locaties in de binnenstad. De tram kan ervoor zorgen dat het aantal locaties waar fietsers, voetgangers en bussen van dezelfde ruimte gebruik moeten maken drastisch afneemt. Zo wordt het in grote delen van de binnenstad straks een stuk leefbaarder en veiliger.

Advertenties

Tags: , , ,

5 Reacties to ““Bus wel of niet terug in Brugstraat Groningen?””

  1. Marc Says:

    Zou van de brugstraat en de A-straat sowieso beter voetgangersgebied maken, natuurlijk met uitzondering van bestemmingsverkeer. Voor de Oosterstraat is trouwens ook wel iets te bedenken om de winkels te kunnen bevoorraden, niet zo lang geleden was er in Amsterdam een discussie over het herinvoeren van een goederentram, in het vroegere tramtijdperk reden die dingen bijkans overal waar trams reden, maar dan vaak met kolen… nu zouden ze rustig de winkels kunnen bevoorraden, in de daartoe aangewezen uren.

  2. Robert Bos Says:

    Deze “”pro”” website is een uitstekend idee na al die negatieve ondeskundige reacties van o.a. de Stadspartij. De tram is de enige juiste oplossing voor het dichtslibben van Groningen. Vroeger reed de trolley in beide richtingen door zowel de Brugstraat, Aastraat en Oosterstraat, zonder dat iemand commentaar leverde. Het is een modeverschijnsel overal op tegen te zijn. De tram is in vele steden heringevoerd of uitgebreid met enorm succes, zowel voor ondernemers in een tramstraat, als door enorme toename van passagiers ( 75% is heel gewoon). Kijk in Nantes, Valenciennes, Orleans, Mulhouse, Montpellier, Bremen, Kassel, Karlsruhe, Schoeneiche, Woltersdorf, Lyon, Nottingham en vele andere steden. Zonder uitzondering een enorm onverwacht succes. Dus zijn voorstellen van o.a. de Stadspartij en de G.C.C. voor een kabelbaan dan ook een kortzichtige luchtfietserij met het uitsluitende doel om dwars te liggen of om stemmen te winnen van mensen die veronderstellen, dat door de tram de viskraam iets moeilijker bereikbaar zou zijn. Kortom: direct beginnen met de aanleg van de tram, dubbelsporig door de Oosterstraat!

  3. Dennis Wiemann Says:

    Dit vind ik dan wel weer een goede ontwikkeling. Zo heel veel rijdt de bus op dit moment niet om. Het haalt ook een hoop gevaarlijke situaties weg met de hoeveelheid stadsbussen die daar langs reden.

  4. Karrs Says:

    Feitelijk is de Brugstraat altijd al een OV-straat geweest. Vroeger reed tram 2 er (dubbelspoors!) door, daarna trolleybus 2 en daarna is de straat nooit meer OV-vrij geweest.

    Maar de tijden zijn veranderd en het is het overwegen waard of de bus inderdaad niet beter de Munnekeholm, A-straat en brugstraat kan mijden.

  5. hooghoudt Says:

    Valt best veel voor te zeggen om de bus inderdaad via de Westerhaven te laten rijden.

    De bus reed vroeger feitelijk *langs* het kernwinkelgebied. Met de komst van de winkels aan de Westerhaven, en vooral ook de ruimtelijke ontwikkelingen die dit heeft uitgelokt in de A-straat en Brugstraat, gaat de busroute nu dwars door het kernwinkelgebied.

    Mijn mening: reguliere buslijnen laten rijden via de Westerhaven, en eventueel een eenrichtings citybus door A-straat en Brugstraat.

Reacties zijn gesloten.