D66: Ja tegen tram, nee tegen Regiotram

by

D66 heeft zich in de discussie gemengd met een “ja” voor de tram en een “nee” voor de Regiotram. Op zijn weblog schrijft Ton Schroor het volgende:

Regiotram neen, stadstram ja
Tja de discussie over de regiotram is nog steeds in volle gang. Wethouder Dekker laat niet veel horen maar geloof mij, ze is in alle stilte bezig zich voor te bereiden op de vraag hoe kom ik van een dreigend financieel debacle naar een goed alternatief?

Natuurlijk willen we eerst de cijfers afwachten, maar ik vermoed dat de regiotram een financieel onhaalbaar plan zal blijken te zijn. In januari worden de cijfers verwacht. Ik heb zelf in de statencommissie de discussie van dichtbij gevolgd. Een discussie waaruit wat mij betreft 1 ding duidelijk is geworden; de regiotram komt er de eerste 50 jaar niet. Met de aanleg alleen al is een bedrag gemoeid van meer dan 50 miljoen (schatting). Dit bedrag zit hem alleen al in de aanpassing van de stations en het spoor in de stad en regio. Het kan technisch wel maar we schieten er natuurlijk niets mee op. Dan wordt er veelal de vergelijking gemaakt met Kalsruhe in Duitsland. Die vergelijking gaat niet op. Kalsruhe is een zeer breed (qua wegen) opgezette stad. In Kalsruhe, lagen al zware onbenutte rails bestemd voor goederenvervoer in de regio en in de stad. Daar is in Groningen geen sprake van. Wij hebben overbezette personenvervoerslijnen. Wanneer Groningen een regiotram (bijna trein) de stad in laat denderen heb je niet alleen te maken met het aanleggen van zware infrastructuur en grote aanpassingen op het station, je hebt ook te maken met beperking in het aantal trams. Er komen uit de regio 4 trams/treinen aan en die moeten dan de stad in. Je zult daarnaast dus ook trams aanvullend moeten laten rijden anders haal je de benodigde capaciteit niet. Wat je verder in Kalsruhe ziet is dat er zeer regelmatig wagons aan- en afgekoppeld moeten worden aangezien de tram in de regio korter danwel langer is dan in de stad. Kortom een financieel en technisch kansloos traject. En stel je toch eens voor dat per ongeluk een trein doorschiet op de rails naar de stad? Ligt meteen alles plat aangezien die trein eerst weer verwijderd moet worden. Wel grappig lijkt me, de lijn Leeuwarden Groningen per ongeluk op de grote markt, maar toch zeker niet de bedoeling!!

 

Wat is het alternatief? Maak een goede aansluiting en overstap op het centraal station en het noorderstation en laat de stadstram vol continue rijden. Ga voor de lichte variant stadstram en vergeet de kansloze weg naar de regiotram. En laten toch eerlijk zijn, een snelle lichte stadstram met uiteraard een goede exploitatie!! is toch gewoon veel leuker voor het stadse aangezicht dan zo’n zware uit de kluiten gewassen regiotram?

Tja mevrouw Dekker, u weet het al lang (de aanbesteding die het trambureau wil gaan doen rept met geen woord over de regioaansluitingen) maar hoe kom je er zonder verlies na zoveel jaren stijd van af? Gewoon de feiten en de cijfers naast elkaar en met ons de discussie aan. Indien de exploitatie van de nieuwe stadstram klopt, komen we er samen vast wel uit!

Tot de volgende tram, eh keer.

Ton

Ton Schroor is zeker niet de enige die vermoedt dat de regiotram financieel onhaalbaar is (zie onze misverstanden-pagina) Maar vergeet hij de staatsbijdrage niet? Voor regiotrams kan Groningen aanspraak maken op de compensatiemiljoenen voor de Zuiderzeelijn. Bovendien kan daarmee ook het stadstram-traject gefinancieerd worden.

Jammer genoeg baseert hij zijn uitspraken ook op de fabel dat een regiotram een enorm apparaat is (“zware, uit de kluiten gewassen regiotram”; “bijna trein”), vergeleken met een stadstram (“snelle, lichte stadstram“). Zoals onderstaande afbeelding laat zien zijn de verhoudingen veel genuanceerder…

Foto afkomstig van www.haagstramnieuws.org, fotograaf R. Weterings
Links een stadstram, rechts een Regiotram. Foto van haagstramnieuws.org, R. Weterings.

Ook kijkt hij niet naar de andere Regiotram-steden. Karlsruhe was de eerste, maar zeker niet de enige (laat staan de modernste). Schroor had naar de stad Saarbrücken moeten kijken of naar Kassel. Het concept Regiotram heeft zichzelf dus wel bewezen, ook op bestaand spoor tussen de treinen in.

Maar de politiek is over het algemeen nog steeds wel overtuigd van het nut van de tram. Dat is goed nieuws; de tram in Groningen komt daarmee heel dichtbij. De enige discussie die overblijft, is in welke vorm…

Advertenties

Tags: , , ,

Eén reactie to “D66: Ja tegen tram, nee tegen Regiotram”

  1. Marc Says:

    Gewoon eerst die stadstramlijnen aanleggen, dan kan je later alsnog even kijken naar die regiotram( als het ware een sneltram) Of alleen Assen en Hoogezand-Sappemeer aanleggen.

Reacties zijn gesloten.