De tram in… Grenoble

by

Eén van de eerste Franse steden waar de tram is teruggekomen is Grenoble. Nadat de tram in 1952 uit het straatbeeld verdween maakte de moderne tram in 1987 z’n rentree. Toen in 1983 in een referendum werd besloten voor de terugkeer van de tram, was slechts een krappe meerderheid van de kiezers hiervoor. Intussen staat men massaal achter de tram. De eerste tramlijn was 9 kilometer lang en is in 1987 in gebruik genomen. De tramlijn verbindt het station, een groot ziekenhuis en het universiteitscomplex met elkaar. Daarom werd de tram wel een ‘studententram’ genoemd. In 1990 volgde de tweede tramlijn. Intussen zijn er 4 tramlijnen en is het netwerk bijna 36 kilometer lang. Er zijn 75 tramhaltes waarvan 11 door meerdere tramlijnen worden bediend. Om de dienstregeling te kunnen uitvoeren rijdt exploitant SMTC met 103 tramstellen.

grenoble800px-Citadis402

Een Citadis402 in Grenoble

Grenoble is een stad met circa 155.000 inwoners, in het westelijke deel van de Franse Alpen. In het grootstedelijk gebied van Grenoble wonen circa 400.000 mensen. Hoewel de omgeving bergachtig is, is de stad zelf behoorlijk vlak.De stad wordt jaarlijks door veel toeristen bezocht en is, net als Groningen, een echte studentenstad. Door zijn ligging heeft Grenoble een belangrijke regionale functie.

De tram van Grenoble wordt gezien als een voorbeeld van moderne technologie gecombineerd met stedelijke vernieuwing. De komst van de tram betekende niet alleen de aanleg van trambanen, maar ook de herinrichting van grote delen van de stad. Zo kwam in het centrum een groot voetgangersgebied waar de tram stapvoets doorheen rijdt. Grenoble was de eerste stad waar men koos voor moderne tramstellen met een lage vloer, waardoor de tram voor iedereen goed toegankelijk is. Veel andere steden hebben dit voorbeeld gevolgd.

grenoble_tram

Een tram in de binnenstad

Grenoble toont aan dat trams prima door de binnenstad of door een voetgangersgebied kunnen rijden. Hoewel de trams daar stapvoets rijden en zo enige tijd verliezen, wordt dat verlies op vrije trambanen weer ingehaald. Waar tramhaltes zijn gerealiseerd is de waarde van onroerend goed flink omhoog gegaan. Daarnaast hebben veel bedrijven langs de tramlijnen hun omzet zien stijgen.

Grenoble

(toekomstig) tramnetwerk Grenoble

De tram rijdt momenteel voornamelijk in de stad Grenoble en enkele aangegroeide kernen. Er zijn echter plannen om het tramnetwerk behoorlijk uit te breiden, vooral naar andere delen van het stedelijk gebied. Zo staat in 2012 de opening van een vijfde lijn op de planning en zullen de komende jaren diverse bestaande lijnen worden verlengd. Hierdoor krijgen meer plaatsen in de regio een directe tramverbinding met de stad Grenoble.

Enkele feiten

Lengte van het tramnetwerk: 36,4 kilometer

Aantal tramvoertuigen: 103

Aantal reizigers per dag: 175.000

Frequentie: overdag alle 5 minuten op alle lijnen

Meer informatie: Exploitant SMCT Tram Grenoble op Wikipedia (Fr)

Advertenties

Tags: , ,

Eén reactie to “De tram in… Grenoble”

  1. De ‘renaissance du tramway’ in Frankrijk « GroningerTram.com ::: Zeg ja tegen de tram in Groningen Says:

    […] de tram van Grenoble (heringevoerd in 1987) is op deze website het artikel ‘De tram in… Grenoble‘ […]

Reacties zijn gesloten.